--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, October 03, 2004


بيست سال بدنامي
_______________
صدر

در تهران و ساير شهرستان‏ها تابلوهايي مبني بر تبريك بيستمين سال‎روز تاسيس وزارت اطلاعات در سطح بسيار وسيعي نصب شده است.
اين وزارت‏خانه كه مثل تمام كشورها جزء لازم و مهمي از تامين امنيت كشور به حساب مي‎رود متاسفانه وجهه‏ي خوبي در بين مردم ندارد. در حال حاضر اگر مردم بدانند كه شخصي كارمند اين وزارت‎خانه است و يا با آن هم‏كاري مي‎كند در مورد او افكار عجيب و غريب به ذهنشان خطور مي‎كند و در به‎ترين حالت او را فردي مرموز مي‏دانند و سعي مي‏كنند از او دوري كنند.
و اما وزارت اطلاعاتي بودن به معني شكنجه‏گر بودن نيست همان طور كه تمام ساواكي‏ها نيز چنين نبودند. وظيفه‎ي اعضاي سازمان امنيت يك كشور تامين امنيت و دفع تهديدات و بي‎ثباتي‏ها در عرصه‏هاي مختلف است. در اين ميان اگر نظام سياسي يك نظام مردم‏سالار نباشد، طبعا چنين سازماني در مواردي در مقابل مردم قرار مي‎گيرد و همين باعث به‏وجود آمدن چهره‏اي منفور از آن در افكار عمومي مي‎شود. اين اتفاقي است كه در ايران نيز افتاده است و باعث شده خدماتي هم كه از آن سر زده ناديده انگاشته شود.
با افشاي قتل‏هاي زنجيره‎اي بخشي از تفكر مريض و معيوبي كه در اين وزارت‎خانه وجود داشت نابود شد و اين اتفاق ميموني بود و تا حدودي به ترميم چهره‎ي اين وزارت‎خانه كمك كرد اما مشكل اساسي مردم‎سالار نبودن نظام است. همين وزارت‏خانه با روي كار آمدن يك دولت محافظه‎كار مجددا به كانون توطئه عليه روشن‏فكران و آزادانديشان تبديل خواهد شد و يك بار ديگر اين مشكل سيستماتيك خود را نشان خواهد داد.
من نمي‎دانم در كشوري مثل آمريكا CIA به چه ميزان از محبوبيت برخوردار است اما گمان مي‎كنم اين مشكل در كشورهاي مختلف كم و بيش وجود داشته باشد. در هر صورت كنار ماندن وزارت اطلاعات از بازي‎هاي سياسي و قرار گرفتن آن در جاي‎گاه واقعي‎اش مسلما براي سلامت اين وزارت‎خانه و ارتقاي آن در افكار عمومي مفيد است. آن وقت شايد بتوان از جملاتي مثل “لب‏خند رضايت مردم“ استفاده كرد، بدون اين كه ديدن اين جمله بر دروديوار شهر عصبانيت و تمسخر مردم را به هم‏راه داشته باشد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى