--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, October 07, 2004


"آقای خاتمی ! انتخاب با خود توست"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرهاد گنجی


یکشنبه ای که گذشت یکی از بزرگترین روزهای مجلس هفتم بود . مجلس هفتم ، برای اولین بار یک وزیر کابینه خاتمی را به عنوان استیضاح شونده به پشت تریبون پاسخگویی کشاند . و در روزی که رای مجلسیان از قبل مشخص بود ؛ احمد خرم برای همیشه کابینهء سید محمد خاتمی را ترک کرد . مجلسی که با شعار تعامل با دولت خاتمی کارش را شروع کرده بود ، قبلا در ماجرای معرفی وزیر رفاه و امور اجتماعی ، به وزیر پیشنهادی خاتمی رای مثبت داده بود ! اتفاقاتی که در این سه ماه در مجلس گذشت و باعث استیضاح و برکناری یک وزیر دیگر کابینه شد جای بحث و بررسی ندارد !
اصولا پیش بینی نحوه برخورد دولت و مجلسی که اولی با رای 22 میلیونی و دومی با رای 6-5 میلیونی انتخاب می شوند کار سختی نیست . (هر چند که آن 22 میلیون ، الآن تا سطح 3-2 میلیون تقلیل یافته باشد) . وزیر راه باید می رفت ، همانطور که مجلس ششم هم همین هدف را داشت ! ولی اشتباه بزرگ خاتمی و تیم تئوری پرداز اصلاح طلبش این بود که این فرصت را به مجلس هفتم داد تا افتخار عزل یکی از بی کفایت ترین وزرای دولت جمهوری اسلامی را در کارنامه خودش ثبت بکند ، افتخاری که نه نصیب مجلس اصلاح طلب ششم شد و نه رییس جمهورِ سابقاً محبوبمان ! وزیر راه که از چند ماه قبل تهدید کرده بود که ناگفته های زیادی در مجلس خواهد گفت که خواهد توانست رأی مجلس را به سود خود برگرداند ، روز یکشنبه هیچ حرف تازه ای برای گفتن نداشت ! صحبتهای خرم از حد دفاع نامعقول وی از معاونانش هیچگاه فراتر نرفت ، حتی ناگفته های وزیر (بقول خودش) در مورد فرودگاه امام هم چیزی به دانسته های مردم اضافه نکرد .
صحبتهای خرم ، 25 سال است که در کوچه و بازار ، با چاشنی شایعه ، بین مردم رد و بدل می شود . خاتمی هم که از 3 سال پیش ، به تعبیری نقش معاونت در جُرم وزیر را داشته است (نقشی که خاتمی در –حدود- 20 وزارتخانه دیگرش هم دارد !) حتی حاضر نشد شنونده انتقاداتی باشد که از وزیرش می شود!! و در حالی که به راحتی می توانست سفرش به الجزایر را به تعویق بیاندازد ، اینکار را نکرد تا علامت سؤالی دیگر در برابر عملکرد هفت ساله خودش قرار بدهد ! ولی خاتمی باید خوشحال باشد ، او باید خوشحال باشد که مجلسی که بدون شک هیچ نظر مثبتی روی خاتمی و 22 میلیون رأی دهنده اش ندارد حدأقل در چنین مواردی خدماتی به ملت می کند که خود خاتمی هم از عهده آن بر نمی آید یا نمیخواهد که بربیاید !!؟؟ ای کاش خاتمی هر چه زودتر به خودش بیاید ، ایکاش اندیشمند سالهای نه چندان دورمان یکبار دیگر بیاندیشد ! خاتمی باید بداند که این رسم وفاداری به ملتی که 22 میلیون رأی را در 18 خرداد 80 به این امید به صندوق های رأی ریختند که آینده ای روشن داشته باشند ، نیست . ایکاش خاتمی ، خودش خیلی پیش از اینها وزیر راه را برکنار می کرد ..... خیلی پیش از اینکه 2000 نفر در نیشابور تبدیل به خاکستر شوند ، خیلی پیش از اینکه نزدیک 1 میلیارد تومان صرف دکوراسیون وزیر راه بشود ، خیلی پیش از اینکه 2 میلیارد تومان صرف هزینه مراسم کذایی افتتاح فرودگاه نفرین شدهء امام بشود و خیلی پیش از اینکه چند صد هزار نفر را در جاد ه های کشورمان آغشته به خون می دیدیم و می بینیم .
و صحبتی خطاب به خاتمی ؛ از طرف من ! منی که دو بار ؛ بار اول در خرداد 76 و بار دوم در خرداد 80 ، روی برگه رأی خودم نوشتم : "سید محمدخاتمی" . آقای محمد خاتمی ! برای کثافت کاری های کدام وزارتخانهء کابینه ات دفاع قانع کننده ای داری ؟ خاتمی عزیز ! وزارت راهِ خرم ، تنها نمونه ای کوچک از زیر مجموعه های فاسد و بی لیاقت تحت مدیریت تو بود . آقای خاتمی از نگاه سیاسی داشتن به همه چیز ، خسته شده ایم ؛ استیضاح خرم بر خلاف ادعای شما و کابینه ات اصلا سیاسی نبود . بحران مدیریت بیداد می کند ! خاتمی عزیز ! بیش از نامهربانی ، بر ما جفاست .
یادش به خیر مهندس بازرگان ، یادش به خیر ! آیا بازرگان ، غیر از استعفاء راه دیگری برای بازگشت به قلب مهربان وطنش داشت ؟ نه ! مهدی بازرگان هم وقتی دید نمی تواند ، قدرت و سیاست را با همه وسوسه هایش کنار گذاشت . آقای خاتمی ! تاریخ ، درس های زیادی برای عبرت آموزی دارد ! نگاهی به ورق های تاریخ بیانداز ! ببین مصدق و بازرگان نامشان در کجای دفتر تاریخ ایران زمین ثبت شده است و جایگاه شریف امامی ، قوام ، ... و پس از اینها ، هاشمی رفسنجانی در کجاست ؟ انتخاب با خود توست ! تاریخ قضاوت خواهد کرد که آیا ما در 2 خرداد 76 و پس از آن در 18 خرداد 80 انتخاب درستی داشته ایم یا نه ؟ امیدوارم تاریخ ، آن انتخاب ما را تحسین کند ... هنوز هم امیدوارم ....

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى