--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, October 16, 2004


صداي جمهوري اسلامي ايران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

در سال‎هاي اخير كميت برنامه‎هاي صدا و سيما و تنوع آن‎ها افزايش قابل ملاحظه و چشم‎گيري داشته است. در كنار انتقادات گسترده‏اي كه به لاريجاني وارد است نبايد اين افزايش را از نظر دور داشت. اين پديده اگر درست نقد شود ممكن است در آينده بتواند باعث كاهش نكات منفي و افزايش نكات مثبت شود. خصوصا كه ضرغامي استراتژي جديد سازمان را افزايش كيفيت برنامه‎ها اعلام كرده است. در اين مطلب به معرفي شبكه‎هاي راديويي خواهم پرداخت:
شبكه‏ي جوان: اين شبكه به نظر من با احمقانه‎ترين ايده‎ي ممكن درست شد. جناح راست پس از شكست در انتخابات دوم خرداد كه قسمت عمده‎ي آن را حاصل عدم علاقه‎ي جوانان به برنامه‎ها و تفكرات خود مي‎دانست تصميم گرفت براي جوانان برنامه‎ريزي كند. طبق معمول بودجه‏هايي براي جذب جوانان تصويب شد و انواع و اقسام برنامه‎هاي مبتذل براي اين منظور ريخته شد. در راديو شبكه‏ي جوان و در ميان مطبوعات مي‎توان به روزنامه‏ي جوان اشاره كرد كه حاصل اين فكر و برنامه‏ريزي بودند. (فرق اصلي جناح راست با چپ هم همين بود: راستي‎ها با اين كه حرفي براي گفتن نداشتند براي جوان‏ها برنامه‏ريزي كردند و چپي‎ها البته چنين نكردند.)
دست‎اندركاران اين برنامه‎ها كه مي‎پنداشتند اگر همان حرف‎هاي هميشگي خود را با لحن جوان‎پسند بگويند موفق خواهند شد شروع كردند به ساختن برنامه‎هاي مسخره‎اي كه جز لودگي و رياكاري از آن بر نمي‎آمد. مجسم كنيد كه مجري برنامه كه يك دخترخانم 18 ساله است با هيجان ]و ايضا عشوه[ فرياد بزند: اي‏والله ولايت! هورا نظام! دم ره‏بري گرم! و يا قهرمان داستان آه بكشد و بگويد: چي مي‎شد ما هم اون دوران تو جبهه‏ها بوديم و مي‎تركونديم!
خوش‎بختانه مسئولين شبكه‏ي جوان تا حدودي اين روند را تصحيح كرده‎اند. از نشانه‏هاي اين امر مي‎توان به برنامه‏ي مفيد و حرفه‎اي كارگاه ايدز اشاره كرد. اين برنامه كه از مشاوره و هم‏راهي متخصصان استفاده مي‎كند پرده‎ها را كنار گذاشته و بي‎هيچ كنايه‎اي حقايق، خطرات، نگراني‎ها و راه‎نمايي‏هاي مربوط به اين بيماري را مطرح مي‎كند. شنيدن جملاتي مانند اين كه: من بارها و بارها روابط نامشروع داشته‎ام در اين برنامه اصلا نامحتمل نيست.
راديو قرآن: به پخش قرآن و تفسير و سخن‏راني‎هاي مذهبي مي‎پردازد. اخبار قرآني و مسابقه‎ها و پاسخ به سؤالات فقهي كه بعضا شكل مبتذلي هم دارند از برنامه‏هاي اين راديو است. اما در مجموع جو روحاني‎اي دارد كه خواننده‎ي علاقه‎مند را جذب مي‏كند. موسيقي در اين شبكه هرگز استفاده نمي‎شود و برخي مواقع معدود حرف‎هاي سياسي (البته به نفع جناح راست و مقام ولايت) هم در آن مطرح مي‎شود.
راديو معارف: موضوع آن معارف اسلامي است و از قم پخش مي‎شود. در يك كلام مي‎شود گفت كه راديوي حوزه است والبته نماينده‏ي طيف خاصي از حوزه كه به حاكميت وفادارند. در مورد مباحث سياسي داغ‎تر از راديو قرآن عمل مي‎كند و موسيقي هم در سطح محدود از آن پخش مي‎شود. اين راديو سعي مي‎كند به سؤالات و شبهات نسل جوان نيز پاسخ دهد اما در دام تفكر غلط حوزويان كه آن كس كه شبهه‎اي مطرح مي‎كند حتما در اشتباه است و ما حق مطلق هستيم مي‏افتد و برنامه‏هايي از اين دست عموما به يك نمايش مسخره از سؤال و جواب‏هايي از پيش تعيين شده تبديل مي‎شود. هر چند كه در اين بين برخي وقت‎ها سؤالاتي مطرح مي‎شود كه طرح آن‏ها خود جالب است. هر چند كه جواب غيرمنطقي‎اي به آن داده شود و پاسخ‏دهنده را كلافه كند.
راديو فرهنگ: موضوع آن علوم انساني و هنر است و به اهل علم و فرهنگ مي‎پردازد. اين راديو نماينده‏ي دانشگاهيان فرهنگي است و انصافا برنامه‎هاي پرباري دارد. داشتن مخاطب خاص باعث شده تا گردانندگان آن اجازه داشته باشند با دست بازتري برنامه پخش كنند و انتقادهاي عميقي را از سياست‎هاي فرهنگي نظام مطرح كنند. برنامه‎هاي تخصصي كه از اين شبكه پخش مي‎شود نيز مي‎تواند مورد توجه اهل ادب و هنر باشد.
راديو سلامت: به پخش برنامه‎ها و توصيه‎هاي پزشكي مي‎پردازد. هرچند پزشكان و متخصصان خوبي در برنامه‏هاي اين شبكه شركت مي‎كنند اما بي‎تجربگي تهيه‏كنندگان برنامه‏هاي اين شبكه باعث مي‎شود تا حدودي جذابيت خود را از دست بدهد. شبكه‏ي جذابي نيست اما برنامه‏هاي آن مي‎تواند مفيد باشد.
راديو پيام: نام اين راديو با نام هاشمي رفسنجاني گره خورده و انصافا راديوي معركه‏اي است. در مورد آن زياد صحبت نمي‎كنم چون نياز به معرفي ندارد و يكي از پرشنونده‎ترين شبكه‏هاي راديويي است. راديو پيام به پخش انواع موسيقي، خبرهاي جالب و پيام‏هاي ترافيكي مي‎پردازد.
راديوهاي استاني: به پخش برنامه‏هايي متناسب با فرهنگ همان استان مي‎پردازند. اكثر آن‎ها برنامه‎ي 24 ساعته ندارند و فقط راديو تهران از اين قاعده مستثني است.
راديو سراسري: آن قدر برخي از برنامه‏هاي اين راديو خاطره‏انگيز و قديمي شده است كه گوش كردن آن‏ها هر از گاهي باران خاطره را بر سر آدم مي‎ريزد. از اين ميان فكر كنم قصه‏ي شب و اخبار ساعت 14 قابل ذكر باشد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى