--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, October 12, 2004


حقيقت مطلق
ــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

فرض كنيد چيزي يا واقعيتي به نام حقيقت مطلق وجود دارد. به نظر مي‎رسد همه در مورد چنين چيزي در برخي گزاره‎ها توافق داشته باشند. مثلا اين كه خوب است ما اين حقيقت مطلق را بدانيم و درك كنيم. يا اين كه اين در اين حقيقت مطلق چيزي جز خوبي و پاكي نمي‎تواند حضور و جود داشته باشد.
چه دنياي خوبي! حقيقتي هست كه خوب است و همه‏ي ما دوست داريم آن را بدانيم. پس چرا اين دنيا تبديل به چنين جاي گندي شده است؟
به گمانم ما انسان‏ها باز هم يك گاف بزرگ داده‎ايم. يك لاف بزرگ زده‎ايم. حقيقت مطلق هر چه باشد و مقدارش هر چه زياد باشد براي اين كه بفهميمش بايد در ظرف وجودمان ريخته شود. نمي‎شود گفت من حقيقت را با چشمانم يا با فكرم يا با هر يك از حواس فيزيكي و يا حتي معنوي خود درك مي‎كنم. به نظر مي‎رسد چنين چيز بزرگ، پاك و ارزش‎مندي را بايد با تمام وجود درك كرد. وجودي كه شامل تمام حواس ما و تمام آن چه داريم و هستيم مي‎شود. و چه مي‎شود اگر شربت زلال و پاكي را در ظرف ناپاكي بريزند؟ در دم ناپاكي بر پاكي غلبه مي‎كند و ديگر حقيقت نيست كه ما بتوانيم دركش كنيم.
كسي كه مي‎خواهد حقيقت را درك كند، پيش از هر كاري بايد تلاش كند تا پاك شود. بايد به راستي و نه فقط در ساحت حرف و مدعا، رو به حقيقت مطلق كند و خود را براي حضور آماده سازد. آن كس كه دست و پا مي‎زند كه پاك شود، دارد به سوي حقيقت حركت مي‎كند، هر چند در ظاهر چون‎اين به نظر نيايد و آن كس كه پاك نباشد و نشود، هم‏نشين تاريكي و جهل است، هر چند كه ملبس به جامه‎ي زهد و علم باشد. چشم ما را و اين دنيا را طوري ساخته‎اند كه مي‏توان با نگاه به دنيا روشن شد. و چه كم‎اند آنان كه دوست داشته باشند پاك شوند! و چه كم‎اند آنان كه دوست داشته باشند روشن شوند!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى