--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, June 18, 2003

نا آرامى هاى اخير را نميتوان به هيچ روى قيام و مبارزه سازمان يافته ، نافرمانى مدنى يا حتى آشوب منجر به انقلاب ناميد. پراکندگى نا آراميها ، ناهماهنگى بين آنها ، فقدان رهبرى ، پناه بردن به شعار هاى بى ربط آنارشيستى از قبيل حواله کردن فحش خواهر مادر براى على خامنه اى ، عدم برنامه ريزى و استراتژى مشخص براى مبارزه همه و همه ويژگيهاى نا آرامى هاى اخير است. تنها اميد ميرود که اين حرکت ها پيش از اينکه به ناکجا آباد برسد زودتر خود را در مسير صحيح قرار دهند به شرط اينکه آقايان اپوزيسيون و روشنفکران و نخبگان سياسى روزه سکوت نگيرند و بيش از اين از مردم فاصله خود را بيشتر نکنند بلکه به نقد حرکت مردم بپردازند.

چنين سبک و سياق مبارزه با رژيم حتى در صورت پيروزى غير محتمل ظاهرى محکوم به شکست است.( البته بنده اصلاح طلب درون نظامى(!) نشده ام و منظور خود را توضيح خواهم داد. ) يعنى اينکه خشونت فاحش بى دليل و کور سبب ميدان دار شدن افراد بى هويت و شناسنامه سياسى و لمپن هاى بى مايه و نهايتا قبضه کردن قدرت به دست آنها بدون وجود تضمين در جهت حرکت هدفمند به سمت دموکراسى خواهد بود. نحوه رسيدن به هدف اصلى که همانا برقرارى دموکراسى واقعى (نه مردمسالارى مسخره توام با عطر معنويت و طعم شيرين ولايت نيرنگ و فريب)است بسيار مهم است و بلکه اصلا دموکراسى واقعى با مشارکت مردم در پروسه نافرمانى مدنى و قوام تدريجى نهاد هاى دموکراتيک بعد از پيروزى باز با مشارکت همه مردم حاصل خواهد شد.

تصور کنيد که دانشجويان ما به جاى فحش کشيدن به رهبرى و سنگ پرت کردن بر سر نيروى انتظامى و توله سگ هاى هار منتسب به آقا و هاشمى نوغى و حاج حبيب و جنتى و مصباح (يعنى فرزندان عزيز و برومند ايشان) ، دست به تحصن ، روزه سکوت ، اعتصاب غذا ، تحريم کلاس ها و امتحانات در غالب حرکت هاى هماهنگ سراسرى و طولانى مدت با شعار هاى محکمه پسند و خواسته هاى مشخص مثلا پيگيرى قتل هاى زنجيره اى، باز شدن مطبوعات توقيف شده ، پى گيرى ماجراى کوى دانشگاه و آزادى زندانيان سياسى ميزدند (اين کار بايد در ابتداى بهار انجام ميشد ) بعد از سه ماه فلج کردن دانشگاه ها ، رژيم کلاس ها را تعطيل ميکرد و به اميد آرام کردن اوضاع کنترل دانشگاه ها را بدست ميگرفت . در اين شرايط بايد مردم وارد صحنه ميشدند و در نهايت آرامش و بدون هيچگونه درگيرى و شعار دادن وارد خيابان ها ميشدند و پياده دست به راهپيمايى ميزدند ( ميشد در سراسر شهر خيابان هاى خاصى را به اين کار اختصاص داد و سازمان دهى کرد) ،همزمان اين چند ميليون ايرانى( کشته مرده ايرون و خصوصا شمرون!) در شهر هاى مختلف جهان دست به راهپيمايى ميزدند و خودى نشان ميدادند ، اين حد اقل کارى است که عزيزان خارج از کشور ميتوانند براى زادگاه خود انجام دهند (ديگر اگر اين بها را هم نخواهيم براى آزادى بپردازيم و يک بستنى براى دوست دخترمان در خيابان هاى لندن و پاريس و لس آنجلس (به قول راشدان) نگيريم ، پس به چه دردى ميخوريم؟!) ، همزمان اين آقايان اپوزيسيون به جاى آنکه بنشينند و بر سر بحث مسخره منشور جمهورى خواهى يا دموکراسى با هم جدل کنند به يک کنفرانس مقدماتى اپوزيسيون در همين روز ها بر سر آينده ايران فکر ميکردند و طرح ميدادند که خود اين کار فى نفسه جو را ميشکست و فضا براى مبارزه آرام و اصقلاب آماده تر ميشد با شروع پاييز شک دارم که رژيم موفق ميشد که کلاس هاى درس را باز کند چون فضاى مبارزه به دبيرستان ها کشيده ميشد . با همراه شدن اعتصاب هاى سراسرى امور مملکتى مختل ميشد و شوراى اپوزيسيون به تدريج رهبرى مبارزه مسالمت آميز را در دست ميگرفت. در همين فاصله حکومت در جاهايى وادار به عقب نشينى ميشد و از همان نقاط تحت فشار بيشتر قرار ميگرفت. اى بسا اصلاح طلبان واقعى درون نظام هم دست به تحرکاتى ميزدند. (فاطمه خانم حقيقت جوى شير دل را ببينيد که چگونه در نطق پيش از دستور على خامنه اى را به لجن کشيد!)
هنوز نيز دير نشده ،بايد قبل از اينکه رامسفلد و مشاورين براى اين مملکت کارى کنند ،اين مردم به فکر چاره بيفتند و عجله نکنند. اگر اصلاحات با بن بست مواجه شده به اين معنى نيست که بايد با شورش کور چند ماهه ترتيب رژيم را داد ، آخوند ها را حلق آويز کرد ، کافه هاى شکوفه نو را باز کرد و . . . !

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى