--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, July 24, 2003


نوشته : خليل آذرکوب
---------------------------
من اينجا قصد ندارم وکيل مدافع خاتمی باشم ولی لازم می دانم از جنبشی که افتان و خيزان بيش از شش سال است در جريان است دفاع کنم.
بهتر است ببينيم در دوم خرداد 76 چه اتفاقی افتاد و سپس در انتخابات مجلس با قاطعيت بيشتری تکرار شد و سپس در 18 خرداد 80. ماجرا خيلى ساده بود طبقه مرجع جديدى بوجود آمده بود که به مردم مشاوره می داد يعنی همان روشنفکران هنرمندان و دانشجويان. مردم همان 84 درصد خاموش بودند که حال به قدمهای مرجع خود چشم دوخته بودند. مخالفين اصلاحات که به غلط آنها را دست کم گرفته بوديم دست بکار شدند تا اين طبقه مرجع را بنوعی از کارايى بندازند. دو راهبرد اساسی وجود داشت يا بايد طبقه مرجع را از مردم جدا می کردند که براحتی امکان نداشت در واقع اگر می خواستند اين طبقه اعتبار خود را از دست بدهد می بايست به مطالبات آشکار و نهان ملت پاسخی می گفتند تا بتدريج اين طبقه مرجع خلع سلاح شود اما اين خود نقض غرض بود. چون به تمامی هدف مخالفت با اصلاحات و سد کردن جريان گردش نخبگان بوده است. سياست دوم هم عملی تر بود و هم با خصوصيات روانشناختی روشنفکری گری در ايران تطبيق می کرد که همانا قهر کردن - خسته شدن - نوميدى زودرس - انتظارات حداکثری و البته قدری رقابت منفی و فرصت طلبی بود. سياست دوم مبتنی بود بر جدا کردن خاتمی از طبقه مرجع. از همان فردای دوم خرداد اين بازی آغاز شد. کتک زدن وزرا - کوی دانشگاه - قتلهای زنجیره ای - بستن فله ای مطبوعات - کنفرانس برلين - تغيير قانون اساسی- و دهها برنامه دیگر اگر نه تنها بدين منظور ولی با هدف تقويت اين سياست دنبال شد. ماجرا ساده بود خاتمی نه می خواست و نه می توانست رهبر اپوزوسيون باشد در تمام اين برنامه ها يک سمت ماجرا به قوه مجريه ختم می شد که خاتمی در هر صورت در آن بازنده بود. بازی کثيفى بود ولی به اينجا ختم شد که حال خاتمی حتی اگر بخواهد ديگر کاری از او ساخته نيست. سپاه او سپاه کيفى بود که می توانست توده های کمی را به جنبش در آورد و حال اين سپاه روشنفکری را از دست داده است. و متاسفانه همه ما بنوعی در اين سناریو همکار مخالفين قسم خورده اصلاحات بوديم.
دوستانی که فکر می کنند از فردای استعفای خاتمی ملت در خيابانهاى تهران لاستيک آتش می زنند و نظام دست به خون مردم آلوده خواهد کرد و نظام بين الملل دخالت خواهد کرد و سرانجام استبداد به زانو در خواهد آمد سخت در اشتباهند. نه از مردم خبری خواهد بود و نه نظام با مردم به خشونت رفتار خواهد کرد (منظورم از نوع 17 شهریور است) و نه دنيا تره ای برای جنبش بدون سر و مشکوک به هرج و مرج خرد خواهد نمود.
با استعفای خاتمی و خروج از حاکميت آب از آب هم تکان نخواهد خورد چرا که از حرکتهای توده ای که خبری نخواهد بود تنها به حرکتهای نخبگان اميدى بود که متاسفانه ما اين برگ را بيش از دو سال است بازی کرده ايم.
استبداد بسرعت خود را باز سازی خواهد کرد من شرط ميبندم که بساط اصلاحات کنترل شده را به جريان خواهد انداخت مجالس عروسی مختلط (که متاسفانه قسمتی از دغدغه مردم است!) تحمل خواهد شد بد حجابی هم به همچنين و خلاصه فشار عصبی به شدت کاهش يافته و نظام از قدرت چانه زنی در مقابل با آمريکا و اروپا استفاده خواهد نمود.
جناح مخالف اصلاحات چرا در مقابل تمام شرايط نظام بين الملل مثل پذيرش پروتکل الحاقی و صلح خاورميانه از خود سختی نشان ميدهد؟ چون اين برگهای آخر را برای بعد از خاتمی نگاه داشته تا با غرب معامله کند و به خاتمی اجازه نخواهد داد که با دادن اين امتيازات آنها را بسوزاند.
به دوستان نويد میدهم که بزودی اصلاحات نوع چينى آنهم از نوع قلابی اش در راه است چه خاتمی استعفا بدهد چه ندهد. در صورت ماندن خاتمی هنوز سوسوی اميدى هست که با فوت امثال دکتر سروش عزيز می رود که بکلی خاموش شود ديگر با امثال راشدان که کاری نداريم که متاسفانه قدری فرصت طلبی در اظهارات ايشان ديده می شود.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى