--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, August 17, 2003



مردی برای تمام فصول
----------------------------
نوشته: خليل آذرکوب

برخی را عقيده بر آن است که ماندگاری هر اثر اعم از اثر هنری معماری و يا هر چيز ديگر به تناسب صداقتی است که در خلق آن بکار رفته است. البته ممکن است موارد نقض هم پيدا کنيد مانند اهرام مصر يا ديوار چين. اگرچه لزوما صداقت به معنی مساوات و عدالت نيست چه بسا معماران ديوار چين يا اهرام ثلاثه در حين بهره کشی از بردگان و اسيران صادقانه به اين مهم اشتغال داشته اند!
از اين مقدمه که بگذريم طرح اين موضوع برای پرداختن به زواياى شخصيتى مردی است که چهره اش روز به روز درخشانتر می شود. و اين نيست جز بخاطر صداقت و درستکاری او.
پس از گذشت نيم قرن دکتر محمد مصدق علی رغم تمام دروغ پراکنی های سم پاشی ها و تهمتهای ناروا بيش از هر کس ديگر (در کنار يگانه دوران دکتر علی شريعتی) الهام بخش جنبش آزادیخواهی اين نسل است. بيش از 50 سال دستکاری در تاريخ ابتدا توسط دربار پهلوی و آنگاه حزب توده و حال محافظه کارن اسلام پناه ! که عقده های فروخورده نيم قرن پيش را ناجوانمردانه می گشايند- نتوانست اين نسل گسسته از گذشته خود را از رهبر بی ادعای خود جدا سازد. راز انتقال نامرئی وجدان تاريخى اين ملت نه کتابهای تاريخ انباشته از حقد و کينه - همچون کتاب بی ارزش نهضت امام خمينى نوشته حميد روحانی- و نه امواج راديو و تلويزيون رياکار لاريجانی که صداقت نابی بوده که در زندگی اين رادمرد تاريخ معاصر موج ميزند.
مصدق چه کرد؟ او به بهانه ای کوچک آمد و می خواست ايرانی مالک مايملک خود باشد. نه مدعی شمس مستضعفين و ولی امری داشت و نه رهبری ضد استعماری جهان سوم. ولی به نيکى الهام بخش تمامی جنبشهای استقلال خواهی معاصر در منطقه گرديد.
ظرافت مطلب در اين است که در گذر تاريخ و افزايش مقياس تاريخى بيش از آنکه خود اعمال اهميت داشته باشد انگيزه و چگونگی اعمال اهميت پيدا می کند. مصدق به ظاهر شکست خورد ولی در کارنامه خود هيچگاه ذره ای سستی و تجديد نظر بجا نگذارد. به عهد خود تا به آخر وفا کرد. هرگز به ادعاهای خود پشت نکرد وعده دروغ نداد و از موج سواری و فرصت طلبی پرهيز نمود. فراموش نکنيد جوانان اولترا اصلاح طلبی همچون مرحوم دکتر فاطمی (که بر تن زخمی هم از سعيد عسکر زمان خود داشت!) به او توصيه می کردند که نظام سلطنت را ملغی کند و خود را رئيس جمهور! مصدق را توان آن بود ولی اين کار ديگر مصدقی نبود. صداقت معياری بود که او در زندگی خود هرگز از آن عدول نکرد.
آيا می توان فراموش کرد آنان را که در پاريس وعده آزادی مارکسيستها را می دادند و اينکه زنان مجبور به حجاب نيستند! و اينکه روحانيت به حوزه ها بازخواهد گشت! تاريخ در گذر خود بتريج نتايج را به فراموشی می سپارد و گوهر مردان را با عيار صداقت محک می زند.
مصدق جايگاه روشنی دارد نه برای اين نسل که برای همه نسلها و فصلها. راز قهرمانی قهرمانان در داشتن چيزى است که ديگران ندارند. مصدق سرمايه صداقت و وجدان اين ملت بود و شريعتی (اگرچه تاريخ مصرف کتابها و نظريات او گذشته باشد – آنچنان که دغدغه ملی شدن نفت ديگر وجود ندارد) مظهر شفافيت - مناعت طبع – شهامت روحی و صراحت عريان. چيزهايى که امروز روز متاعی بس ناياب است!

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى