--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, August 29, 2003



چه كسي آيت الله حكيم را كشت؟
- - - - - - - - - -
بهاره اميدي

هر چند پس از گذشت چند ساعت از شهادت آيت الله حكيم هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين ترور را به عهده نگرفته است اما فهميدن اين واقعيت كه چه كساني دست به اين كار زده اند كار سختي نمي نمايد. كساني كه در اطراف ماجرا هستند و ممكن است به عنوان مظنون مورد توجه قرار گيرند عبارتند از:
1) گروه هاي مختلف شيعيان
2) ديگر قوميت هاي مختلف عراق
3) آمريكايي ها
4) باقيمانده ي عمله ي حزب بعث و وفاداران به صدام
5) كساني كه براي جهاد با اشغالگران از كشور هاي مختلف و عمدتا عربي به عراق آمده اند.
6) ايران
1) در مورد شيعيان به نظر بعيد مي رسد كه رقابت ميان علما به چنين جاهايي برسد. شايد در تاريخ شيعه به ندرت بتوان مواردي را پيدا كرد كه علماي شيعه به جان هم افتاده باشند و هم را بكشند. تنها موردي كه من سراغ دارم ترور حجه الاسلام خويي در چند ماه پيش در عراق بود كه به گروه مشكوك مقتدي صدر نسبت داده شد اما من به راحتي آن را باور نمي كنم و بايد منتظر گذشت زمان بود تا حقيقت روشن شود. به هر حال فعلا از طرف داران آيت الله سيستاني و علماي ديگر كه هميشه سعي در كنار كشيدن خود از بازي هاي سياسي داشته اند انتظار چنين رفتاري نمي رود و شايد بتوان با احتمال كمي قضيه را به گروه مقتدي صدر منسوب كرد. با اين انگيزه كه مقتدي صدر به امامت جمعه ي نجف كه پايتخت مذهبي عراق محسوب مي شود برسد. هر چند من خود طرف دار اين فرضيه نيستم. ضمنا توجه شود كه بمب گذاري در جوار حرم مقدس مولا علي (ع) نمي تواند كار يك گروه مذهبي هر چند تندرو باشد.
2) در ساير قوميت هاي عراق در اين مدت شاهد عقلانيتي بوده ايم كه تا حد ممكن به سوي كم كردن تنش ها كه زمينه ي انتقال حكومت به مردم عراق است حركت كرده اند. نمونه ي آن در خواباندن سريع دعواي تركمن ها و كرد ها در شمال عراق شاهد بوديم كه منجر به كشته شدن 20 تن گرديد. من بدون شك اين گزينه را رد مي كنم.
3) اصلا به نفع آمريكايي ها نيست كه مورد اتهام قرار گيرند كه نمي توانند امنيت را در عراق تضمين كنند. خصوصا كه خود مورد حملات تروريستي قرار مي گيرند. تنها سناريوي ممكن در اين قضيه اين است كه آمريكايي ها پي برده باشند حملات به نيروهايشان ربطي با مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق دارد و در صدد خنثي كردن توطئه بر آمده اند كه به نظر من گزينه ي خنده داري است. چون نه مواضع مجلس اعلا تند بوده است و از طرفي مجلس اعلا تا به حال به سهم خود در شوراي حكومتي رسيده و نيازي به حمايت از ترور ندارد. البته اگر مقتدي صدر ترور مي شد شايد اين گزينه قابل تامل مي شد.
4) اين به نظر من قوي ترين گزينه است. تنها صداميان هستند كه از ترور و آشوب در عراق سود مي برند. در حمله به دفتر سازمان ملل همان سبعيتي ديده مي شود كه در اين حمله بود.
5) اين گروه هم كه مشخص است براي مقابله با آمريكايي ها آمده اند. پس چرا بايد تيرشان كمانه كند و به آيت الله حكيم بخورد. دوره ي حمايت وهابي ها از قتل علماى شيعه هم گذشته است و عربستاني كه خود در معرض اتهام حمايت از تروريسم قرار دارد بعيد است به چنين حركاتي دست بزند. ضمن اين كه از آيت الله حكيم در تمام تلويزيون هاي عربي با احترام ياد مي شد.
6) ايران هم وضعش از عربستان بدتر است. البته درست است كه آيت الله حكيم در مواضعش راهش را از ايران جدا كرده بود اما اين دليل نمي تواند باعث ترور او شده باشد. احتمال كوچكي در انجام اين عمل به دست تندروهاي ايران وجود دارد اما با توجه به اين كه فقدان آيت الله حكيم به ضرر كل شيعيان است و تضعيف جايگاه آنان را باعث مي شود اين گزينه نيز منتفي است.

اگر حدس من درست باشد نبايد کسى مسئوليت اين حمله را بپذيرد. بايد صبر کرد و ديد.
به هر حال ما هم اين عمل ناجوانمردانه را محكوم مى كنيم. باشد تا جهان روي صلح و دوستي را ببيند و از دروغ و پليدي پاك شود.
آمين.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى