--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, October 05, 2003


هي آقاي آمريكا! مي شه لطفا اين چند تا سؤال ما را پاسخ بدهيد؟
نقدي بر سخنان رئيس بنياد انترپرايزر آمريكا در اروپا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بهاره اميدي

جسارتي كه آقاي مجيد روشن زاده در مصاحبه با جفري گدمين، رئيس بنياد انترپرايزر آمريكا در اروپا، از خود نشان داده است و ترجمه ي آن در سايت ايران امروز آمده است برايم بسيار جالب بود. بنياد انترپرايز همان مركز تحقيقاتي است كه براي حمله‏ي آمريكا به اين جا و آن جا بهانه‏هاي علمي ايدئولوژيكي مي‏سازد. اين بنياد يك جورهايي آيت ا... مصباح يزدي آمريكايي‏هاست. آقاي گدمين نيز در اين مصاحبه با تمام وقاحتي كه يك سياستمدار بايد داشته باشد به سؤالات آقاي روشن‏زاده پاسخ مي‏دهد. پاسخ‎هايي كه در برخي موارد خواننده را –دور از جان شما- احمق فرض مي‏كند و اين البته از تندروهاي امروزين كاخ سفيد و پدران ايدئولوژيكشان اصلا دور از انتظار نيست. چه قدر اين پاسخ ها كليشه اي و حرف‏هاي آقايان تكراري شده است: “. از آنجا كه اين رژيم مردم خود را سركوب می‌كند، در صدد دست يابی به سلاح كشتار جمعی می‌باشد و در راه صلح خاورميانه مانع تراشی می‌كند ...“ البته منظور من از كليشه اي بودن اين حرف ها تكذيب اين موضوعات نيست. منظورم اين است كه بهانه هايي كه آقايان از حكومت ها مي‏گيرند كه آن‏ها را به خوب و بد تقسيم كنند بسيار كليشه اي شده است. حالا من فكر مي‏كنم بد نباشد كه سرم را بالا بگيرم –به هر حال همه قبول داريم كه آقايان در موضع برتري هستند!- و چند تا سؤال از اين حضرت گدمين و همفكرانشان در كاخ سفيد بپرسم.
هي آقاي آمريكا! – به خانم رايس برنخورد- مي‏شود لطفا بگوييد كه حكومت‏هايي از آن دست كه شما به عنوان محور شرارت مي‏شناسيد، چند تا هستند؟ اصلا مي‏شود لطف بفرماييد و شاخص‎هاي دموكراسي در كشورهاي خارج از اروپا و آمريكا را رك و روراست منتشر كنيد تا ما ببينيم كدام يك از اين كشورها از اين جهت در وضع به‏تري از ما قرار دارند؟ آن وقت ببينم آيا جراتش را داريد كه آمار به قول خودتان تنها دموكراسي خاور ميانه – نازدونه طلا اسرائيل نازنازي را ميگويم – يا به قول من گل سرسبد دموكراسي هاي نظامي را منتشر كنيد و فردايش از ترس از دست دادن مقامتان يا حتي آبرويتان يا شايد هم جانتان دنبال سوراخ موش بگرديد؟ مي‏دانيد، شما غربي‎ها اين صداقتتان فقط برخي وقت‏ها ما را كشته است، نه هميشه! اصلا چرا جاي دور برويم؟ در همين كشورهاي حوزه‏ي جنوبي خليج فارس يا آفريقا اگر خوب بگرديد فكر مي‏كنم محور شرارت آن قدر كلفت شود كه ديگر در هيچ سوراخي نشود آن را پنهان كرد.
هي هي آقاي آمريكا! من اصلا منظورم اين نيست كه از وضع مملكتم راضي‏ام. بلكه صد البته خيلي بيش‏تر از شما دلم به حال خودم مي‏سوزد و آن قدرها هم كه شما مي‏پنداريد بي‏مغز نيستم. من حالم از دست حاكمان ديكتاتور سرزمينم به هم مي‏خورد ولي مي‏دانم كه اشك شما هم اشك تمساح است. آن جا كه صحبت به ما ملت فلك‏زده مي‏رسد كه بالاخره بعد از چند سال نور اميدي در خرداد 76 در جان‏هامان پيدا شد مي‏فرماييد: “ولی آن چه به كشور ايران مربوط می‌شود، بايد بگويم هركس اين را می‌داند كه ما در اينجا با يك كشور منحصر به فرد و يك فرهنگ فوق العاده متمدن سروكار داريم. از اين رو ضروری نيست كه هميشه و همواره بر اين امر بديهی و روشن تاكيد كنيم“. بگذاريد خاطره‏اي را برايتان تعريف كنم. ماه‏ها پيش دزداني چند هزار دلار پول مرا زده بودند و پس از بازداشت در مصاحبه‏ي مطبوعاتي گفته بودند كه افراد شيك‏پوش و خوش‎لباس را براي دزدي انتخاب مي‎كرده‎اند. ببينم به نظر شما شباهتي بين اين جمله‏ي اخير شما با كلام اين حضرات نيست؟! حتما مي‎پنداريد كه من از گفته‏ي اين‏ها كلي هم شاد شدم و تا چند روز نشئه بودم كه به به چه قدر من شيك پوشم! آقا من ممكن است خر باشم ولي نه آن قدر كه شما مي‏پنداريد! مي‏فرماييد آن قدر متمدن بودن ايرانيان واضح است كه هيچ نياز به تكرار ندارد. هي آقا! فكر نمي‏كنيد اين نكته اين قدر واضح بوده است كه نام ايراني در ممالك شما مترادف تروريست است؟ البته باز هم سران مملكت خودم را تبرئه نمي‏كنم ولي فعلا بحث من با شماست. به نظرم فراموش كرده‏ايد به بروبچس در سي ان ان و فاكس نيوز و بقيه ي جاها بفرماييد كه فتيله‏ي تبليغات ضد ايراني را كه نام اين مردم متمدن را در دنيا خراب مي‏كند و البته افكار عمومي را به حمله به اين مردم سوپر متمدن راضي مي‏كند كمي پايين بكشند. هي آقا! ديگر تو رو به خدا نگوييد كه در آن مؤسسه‏ي شما برخي علاوه بر توجه به موقعيت خاص ژئوپلتيكي ايران به توسعه‏ي دموكراسي هم علاقه‎مندند. آقا ما مي‏فهميم كه ايران براي شما چه قدر مهم است و باز هم مي‏دانيم كه چه قدر قوي هستيد. به قول خودتان بياييد با هم هم‏كاري كنيم.
“آمريكا هيچ گروه اپوزيسيونی را انتخاب نكرده است و مايل به همكاری با همه گروه هائی است كه ديكتاتوری را در ايران نفی می‌كنند. اما اين گروه‌های اپوزيسيون هستند كه بايد روشن كنند آيا به پشتيبانی آمريكا نياز دارند يا نه“
هي آقاي آمريكا! اين اپوزيسيون ايراني اصلا آن جور كه شما فكر كرده‏ايد بي‎عقل نيست و ماليخوليا برش نداشته و خوب شما را مي‏شناسد. شما به منافعتان فكر مي كنيد. ما هم همين طور. البته شما شايد دوست داشته باشيد ما هم مثل شما به منافع شما فكر كنيم. هي آقا! فكر نمي‏كنيد آن وقت اين هم‏كاري هم‏چين يك كمي مشكل‏دار مي‏شود؟ البته علي‏رغم اين شرايط من فكر مي‏كنم منافع ما و شما هنوز هم در بسياري جاها هم‏راستا است. همان طور كه در بوسني و صربستان و افغانستان و عراق بود. اصلا شما در اين 15 سال گذشته هيچ جنگي كرده‏ايد كه منافعتان با ما در آن فرق داشته باشد؟ اپوزيسيون ايراني كه تشكيلات آن‏چناني ندارد كه بيايد و از شما درخواست هم‏كاري كند. شما اگر خيلي ما را دوست داريد تنها اميد اپوزيسيون – كه آن هم البته همين الان صد بار نااميد شده است- همين سيد خندانمان را حمايت كنيد. يك بار هم كه شده خبرگزاري‏هايتان را سيخ كنيد كه به جاي قضيه‏ي سلاح اتمي بيايند و قتل‏هاي زنجيره‏اي و قتل زهرا كاظمي را در بوق كنند تا شايد قسمت غير منتخب مردم را آرام آرام كنار بزنيد. ناسلامتي ايران كه فقط معاهده‏ي منع تكثير سلاح‏هاي اتمي را امضا نكرده است. ما حقوق بشر را هم امضا كرده‏ايم. شما به جاي اين بازي ها محدوديت‏هايي كه براي عضويت ايراني‏ها در انجمن‏هاي علمي وضع مي‏كنيد برداريد. شايد حتي مايل باشيد كه براي هم‏كاري وقتي ورزش‏كاران و هنرمندان و دانشمندان سرشناس ما به مملكتتان سفر مي‏كنند دست از تحقيرشان برداريد و از آن‏ها انگشت‏نگاري نكنيد. يا شايد هم مايل باشيد دست از تحريم هاي سفت و سختي كه به زودي عليه ايران به كار خواهيد بست تا ما را به عراق سال 99 تبديل و دهن ملت را صاف كنيد برداريد. البته ما مي‏دانيم كه دلتان نگران چيست. خوب شما را هم درك مي‏كنيم. ولي ديگر نگوييد كه منافع ملي ايران و اين ملت به قول شما متمدن براي شما مهم است. به خدا اين ژست‏هاي حق به جانب و نگاه‏هاي عاقل اندر سفيه شما دارد حالم را به هم مي‏زند. باشد آقاي آمريكا، مي‏دانيم شما قوي‏تريد. اگر هم‏كاري مي‏خواهيد قبول. اما به شرطي كه ما را اين‏قدر كودن فرض نكنيد. به هر حال در حال حاضر قيافه‏ي شما براي اين كه به حاكمان ديكتاتور كشورم تبديل شود فقط يك عمامه كم دارد. شما قصد تاريخ و تمدنمان را كرده‏ايد. همين طور كه آقايان حضرات در ايران اين كار را مي‏كنند و همين طور كه عزيزانتان در تل‏آويو چشم ندارند كه پيش‏رفت ايران را ببينند. شما همه‏تان سر و ته يك كرباسيد. تندرو هايي كه نه مي‏فهميد صلح چيست و نه حقوق بشر بيش از يك ابزار برايتان معني دارد. امروز ايدئولوژي مسيحي و يهودي ضد ايدئولوژي اسلامي متحد مي‏شود و فردا هم معلوم نيست كه تاس اين بازي بر كدام پهلو بر زمين بنشيند. چه مي‏دانم. شايد فردا شاهد ظهور آيت ا... گدمين باشيم!!!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى