--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, October 09, 2003



روياى آمريکايى
-------------------
نوشته: خليل آذرکوب


کلود ژولين سردبير اسبق لوموند کتاب مشهورى بنام رويا و تاريخ دارد که ديدى منتقدانه به روياهاى آمريکايى و در مقابل واقعيتهاى تاريخى آن دارد. در همين کتاب از ملکوم ايکس که البته از شخصيتهاى جذاب من بشمار مى رود جمله اى نقل شده است که بسيار تامل برانگيز است: من از روياى آمريکايى چيزى نمى دانم ولى کابوس آمريکايى را خوب مى شناسم! بدرستى مالکوم ايکس و بسيارى همتايان او نمود بارز کابوس آمريکايى بوده و هستند. کابوس تبعيض نژادى بردگى و بى عدالتى.
اما اين روزها با انتخاب آرنولد اين شخصيت زمخت و خشن هاليوود که حتى انگليسى را به زحمت تکلم مى کند به سمت فرماندار ثروتمند ترين نقطه جهان مى توان روياى آمريکايى را هم مشاهده کرد! انتخاب آرنولد به اين سمت اگرچه به بيانى عمق حماقت (با حفظ احترام به راى کاليفرنيان!) عوام گرايى و سطحى بودن مردمان آمريکا را نشان مى دهد بخودى خود پيام جالبى به همراه دارد و آن اينکه در آمريکا براى همه اگرچه نه به تساوى فرصت به اندازه کافى وجود دارد و اين خود بر تمامى معايب جامعه مصرف زده و بى خبر آمريکا سر پوش مى گذارد. يک قهرمان بد قواره زيبايى اندام بقول ويل اسميت با دستان خالى وارد آمريکا مى شود و پس از مدتى اين اجازه را بخود مى دهد که براى فرماندارى کاليفرنيا نامزد شود. البته حمايت خانواده همسر او و جناحهاى محافظه کار هم نقش بسزايى در اين جسارت داشته اند ولى همين وضعيت در ديگر کشورها حتى قابل تصور هم نيست.
اگر آمريکا آمريکا شده است بدليل همين فرصت سازى هاست و اينکه هيچکس خود را از پيش بازنده نداند حتى اگر براستى هميشه بازنده باشد. اگر اين رويا نيست پس چه چيزى روياست؟!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى