--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, December 30, 2003


کاين هنوز از نتايج سحر است!
ح. راهجو
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - − - - - - - -


ديروز پس از مدتها چشممان به جمال شبکه ماهواره اى سيماى لاريجانى و از آن مهمتر تحليلگر بزرگ و همه فن حريف آن جناب آقاى دکتر عباسى روشن شد. فرازهايى از افاضات ايشان به اين قرار است:
۱. شدت زلزله بين ۳/۶ تا ۳/۷ ريشتر و ۱g بوده است.
۲. در مديريت بحران سه مرحله وجود دارد:
الف- مرحله پيش بينى: که اساسا در مورد زلزله مقدور نيست
ب- مرحله پيش گيرى: که بدليل شدت زلزله و محدوديت امکانات ما در ايران مقدور نيست!!
ج- مرحله پى گيرى: که در اين مرحله با کمک ملت و مسولين و خصوصا دلاوران سپاه بخوبى انجام گرفته است!
۳. در مصيبتهاى مشابه در جهان (خصوصا کوبه ژاپن) همينقدر خسارت وارد شده
۴. زلزله در بم بيسابقه است چرا که ارگ ۲۰۰۰ ساله بم سر پا بوده!

واکنش اوليه حقير احساس توهين شخصى بود. البته در اين که توهين به شعور مخاطب امرى نهادينه شده در صدا و سيماى کيهانى ولى امر مسلمين جهان است شکى نيست ولى محتواى اين برنامه بنده را واداشت که به روح پر فتوح گوبلز درود بفرستم (دوستان به من گفتند که برنامه هاى ديگر ايشان هم به همين وزينى است) و نظر خود را در مورد آن بگويم:

عاليجناب آقاى دکتر عباسى، فارغ از حرفهاى نامربوط در مورد شتاب ۱g و اندازه شدت زمين لرزه، در مورد مديريت بحران هم حرفهاى جالبى زدند، در مرحله «پيش بينى» ايشان نفرمودند که فرياد و فغان ۱۲-۱۰ ساله دکتر عکاشه و گزارش هاى مفصل ايشان (که در آن از رشت، تهران و بم مشخصا اسم برده شده است) اگر پيش بينى نيست پس چيست؟ البته پاسخ را شوراى عالى امنيت ملى در سال ۱۳۷۵ داده اند «تشويش اذهان عمومى» است!
در مورد «پيش گيرى» هم که ما چه کاره ايم! تصميم گيرى با بساز بفروشها است! بقول عباس معروفى، خانه مي سازيم تا آدم ها به مصرف زلزله برسند.
و اما «پى گيرى»: ايشان (که اسامى هواپيماها و هليکوپترهاى سپاه را تا چند رقم اعشار ميدانستند) نفرمودند که اين دلاوران در حياتى ترين زمان (چند ساعت اوليه پس از زلزله) در کجا تشريف داشتند؟ چرا اولين واحد کمکى ۹ ساعت پس از حادثه به محل ميرسد؟ کداميک از ايمه جمعه و جماعات به حادثه اشاره کردند؟ شهردار ۲۹ ساله بم (که افتخار حضرتشان مداحى و روضه خوانى است) زنده است يا مرده؟ روستاهاى اطراف بم چه شدند؟

در مورد موارد مشابه بايد به عرض برسانم که شهر کوبه يک شهر چند ميليونى صنعتى بود که بخش اعظم تلفات ناشى از مراکز صنعتى بود! چند روز پيش در کاليفرنيا زلزله مشابه ۲ کشته (که درنتيجه فروريختن يک کليساى در حال تعمير بود) داشت … اصلا چرا دور برويم در ابر شهر استانبول بر اثر زلزله ۳/۷ ريشترى (که اثرات دريايى عظيمى به همراه دارد) ۲۵۰۰۰ کشته گزارش شده!

همه و همه مويد نکته اى است که اکثر نويسندگان و تحليلگران در چند روز گذشته به آن اشاره کردند:
حکومت ايران نه تنها براى حقوق و جان انسانها ارزش قايل نيست، بلکه هيچ علاقه اى به کتمان اين امر از خود نشان نميدهد!

راستى، باقر جان بمب اتم چى شد؟ لازمش داريم!

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى