--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, December 05, 2003


ختنه
ــــــــــــــــــ
بهاره اميدى

كتاب خاطرات آيت الله خدا بيامرز خلخالي را ديشب خريدم. دو جلد بود و قيمتش شد 5000 تومان. وقتي چند صفحه‎اي از آن را خواندم آن را خواندني يافتم و از اين كه پولم را دور نريخته‎ام خوشحال شدم. اين كتاب روايت تاريخي خوبي از وقايع پراكنده‎اي است كه شايد از مناظري ديگر بارها به آن نظر انداخته باشيم و البته به قول آقاي بادامچيان اين دفعه مي‎توان گفت تاريخ به روايت خلخالي! به هر حال اين كتاب خالي از نكات تازه و حرف‎هاي ناگفته هم نيست و تمام اين‏ها كتاب را به مجموعه‎اي خواندني تبديل مي‏كند. شباهت‎هاي فراواني كه بين وقايع قبل و بعد از انقلاب مي‏توان يافت بسيار عبرت‎آموز است. به خصوص براي آناني كه بر اريكه‏ي قدرت تكيه زده‎اند و دگراني را به همان جرم‎ها كه قبلا خود متهم به آن بودند و با همان چوب ظلم كه قبلا خود گرفتار آن بودند مي‏آزارند.
شايد پس از اتمام خواندن اين كتاب مطلب كامل‎تري بر آن نوشتم. اما نكته‏اي كه در همين چند صفحه كه خوانده‎ام خودنمايي مي‏كند اين است كه جزم‎انديشي و تندروي حتي در امر دين‎داري مي‎تواند چگونه به خشك‎مغزي بيانجامد. آن هم از جانب كساني كه نيت برپايي عدل و داد در زمين را دارند و در برخي موارد حامل افكار و تفكرات مدرن نيز مي‎باشند.
آيت الله خلخالي در مقدمه‏ي كتاب مي‏آورد: “مردم اگر اين واقعيت تلخ را بدانند كه هويدا كه متصدي پست رياست‎الوزرايي در طول سيزده سال بوده، ختنه نشده بود؟!! ...“
من واقعا نمي‏دانم آن يك تكه پوست چه تاثيري در رفتار ايشان داشته و اين چگونه مي‏تواند واقعيت تلخ باشد؟ البته ذكر اين مطلب به عنوان نقل تاريخ كاري پسنديده است اما اشكال من به طرز بيان اين مساله است. آقايان انگار فراموش كرده‎اند اصل ماجرا جاي ديگري است. ما ظواهر را چسبيده‏ايم و فراموش كرده‏ايم آدم‎ها را به رفتار و دلشان مي‏سنجند نه فقط به ظاهر.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى