--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, December 12, 2003


نظام آموزشي
ــــــــــــــــــــ
بهاره اميدى

چند لحظه پيش از طرح سؤالات ميان ترم بروبچه‏هاي دانشگاه فارغ شدم. سؤالاتي كه هميشه سعي كرده‎ام ميزان فهم دانش‏جويان را با آن اندازه بگيرم و نه ميزان قدرت حافظه‏ي آن‎ها را. من معتقدم ما در دانشگاه بايد چگونه آموختن را بياموزيم. به ياد ندارم كه هيچ وقت امتحان كتاب بسته و جزوه بسته گرفته باشم. بسياري از اوقات اين امر مايه‎ي اعتراض دانش‎جوياني بوده است كه مي‎پنداشته‎اند هدفم از اين كار بهانه‎اي براي طرح سؤالات سخت و قدرت‎نمايي بوده است اما من اگر امتحان كتاب بسته هم بگيرم سؤالاتم فرقي نمي‎كند. ما فراموش كرده‎ايم كه هدف اين نظام آموزشي چيست. در دبستان كه شاد زيستن را بايد به بچه‎هايمان بياموزيم، تمام تلاشمان اين است كه فرزندانمان قسطنطنيه را درست بنويسند و ذره‏اي به روحيه‎ي افسرده‎ي بچه‏اي كه به زور مي‏خواهيم باسوادش كنيم توجه نمي‏كنيم. در راه‎نمايي به جاي آموزش فرهنگ كتاب‎خواني و مهارت‎هاي اوليه‎ي زندگي و دوران بلوغ، به فكر آموزش نحوه‏ي برش چوب توسكا و رياضيات و حفظ كردن علوم هستيم. در دبيرستان به جاي اين كه بچه‎ها را براي ورود به جامعه آماده كنيم و روش تحقيق براي يافتن پرسش‎هاي اساسي زندگي و به دست آوردن اطلاعات مورد نياز را آموزش دهيم، كنكور، كنكور، كنكور. اين بزرگ‎ترين خيانت به نسل جوان كه در اثر القائات حضرات در به وجود آوردن لشكر امام زمان و كم‎بود فرصت‎هاي شغلي مناسب به وجود آمده است. و در دانشگاه، از نوع آزادش همان دبيرستان را ادامه مي‎دهيم و فقط اسمش را دانشگاه مي‏گذاريم و در نوع دولتي‎اش مي‏گوييم دانش‎جو بايد فكر كند و نرم‎افزار بيافريند اما نبايد خارج از چارچوبي كه ما برايش معين كرده‎ايم فكر كند و به نتيجه‎اي متناقض با آن چه ما به آن معتقديم دست يابد.
هاي هاي هاي، تف بر اين دورويي و جهل، واي بر اين استبداد روغن‏زده، لعنت بر اين نظام آموزشي استعداد كش انرژي هدر كن!
ياد امتحان‎هاي دكتر شريعتي به خير. فقط آخر چنين كلاس‎هايي مي‎شود از دانش‎جويان خواست كه خود نمرات خود را معين كنند. آري من فقط چند لحظه است كه از طرح سؤالات ميان‎ترم فارغ شده‎ام!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى