--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, December 20, 2003


تاريخ جنگ در آمريكا
يك مشت آمار!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بهاره اميدي

در پي يافتن آماري از كشته شدگان ارتش آمريكا در جنگ‏هاي مختلف بودم كه در نهايت مطلبي به شرح زير حاصل شد. نكات جانبي را هم بعضا آورده‎ام، تا آن جايي كه زياد بي‏ربط نباشد.
جنگ جهاني اول در مجموع حدود 186 ميليارد دلار خسارت وارد كرد و بيش از 11 ميليون در آن كشته شدند.
تعداد نفرات ارتش آمريكا در طول سال‏هاي جنگ جهاني دوم ار پنجاه هزار نفر به دوازده ميليون نفر افزايش پيدا كرد. ژاپني‎ها با حمله به بندر پرل مذاكرات با آمريكايي‎ها را ناتمام گذاشتند و بدين ترتيب آمريكا با اعلان جنگ به ژاپن رسما وارد جنگ جهاني دوم شد. ژاپني‎ها هم‏زمان با حمله به آمريكا به هنگ كنگ، مالايا، فيلي‎پين و گوام حمله كردند.
در اين جنگ بيش از 70 كشور به صورت مستقيم و يا با قطع روابط ديپلماتيك درگير شدند و بيش از2100ميليارد دلار خسارت ديدند و پنجاه و هشت ميليون نفر كشته شدند. مجموع كشته‎هاي حملات اتمي آمريكا به هيروشيما و ناكازاكي نيز بيش از دويست هزار تن بود و بالاترين آمار كشته‏شدگان مربوط به بيست و پنج ميليون نفر از شوروي و 11 ميليون نفر چيني بود. شدت كشتار و بدبختي كه در اين جنگ بر نسل بشر عارض گرديد باعث شد تا كشورهاي جهان در صدد چاره‎جويي برآيند و با تاسيس سازمان ملل متحد و شوراي امنيت سعي كنند از وقايع مشابه جلوگيري كنند. ركن اساسي تصميم‏گيري‎ها هم با اعطاي حق وتو به دول پيروز جنگ عملا به اين كشورها سپرده شد. (چيزي مثل مجلس اعيان يا مجلس سنا يا مجلس خبرگان يا شوراي نگه‎بان خودمان، منتها در سطح بين‎المللي)
ركورد كوتاه‎ترين زمان براي نابودي كامل ارتش يك كشور در دست نازي‎هاي آلماني در جنگ جهاني دوم است كه در كم‎تر از دو هفته موفق به شكست كامل ارتش لهستان شدند.
شروع اين جنگ نيز نكات جالبي دارد. انگلستان و فرانسه وقتي آلمان به اتريش، چكسلواكي و يوگسلاوي حمله كرد فقط نظاره‏گر بودند و فقط وقتي وارد جنگ شدند كه آلمان به لهستان كه با انگلستان پيمان مشترك نظامي داشت حمله كرد. پس از آن ژاپن كه با آلمان پيمان مشترك نظامي داشت به انگلستان اعلان جنگ كرد و فرانسه كه به محاصره‎ي آلمان درآمده بود نتوانست مقاومت كند و سقوط كرد. آمريكا هم تا پيش از حمله به بندر پرل وارد جنگ نشده بود و پس از اعلان جنگ به ژاپن اين‎بار اين آلمان بود كه به آمريكا اعلان جنگ كرد و به اين ترتيب دنيا درگير خونين‎ترين جنگ كل دوران تاريخ شد.
و اما آمار كشته‎هاي آمريكا در طول جنگ‎هاي مختلف به قرار زير است:
جنگ‎هاي استقلال: 25324 نفر (اواخر قرن 18)
جنگ‎هاي داخلي: 204000 نفر (اواخر قرن 19)
جنگ جهاني اول: 137000 نفر (1914-1918)
جنگ جهاني دوم: 400000 نفر (1939-1945)
جنگ كره: 36914 نفر (1950-1953) از كره‏اي‏ها: بيش از يك ميليون نفر
جنگ ويتنام: 58148 نفر (1964-1975)( 67 نفر زن آمريكايي) از ويتنامي‏ها: سه تا چهار ميليون نفر از دو طرف شمال و جنوب (130 مييارد دلار خسارت مستقيم به آمريكا)
لبنان: 240 نفر (1983) حمله‏ي انتحاري
گرانادا: 19 نفر ( 1983) از گرانادا و كوبا 78 نفر
پاناما: 40 نفر (1989)
جنگ اول خليج فارس: 269 نفر (از هر سه نفر يك نفر با آتش خودي كشته شدند) (11 نفر زن) (1991) از عراق 100 هزار نفر (500 هزار كودك به صورت غير مستقيم(آمار يونيسف))
سومالي: 18 نفر
جنگ افغانستان: 64 نفر
جنگ عراق: بيش از 400 نفر (در حال افزايش) حدود ده هزار عراقي (مجموع خسارت مستقيم و غير مستقيم جنگ تا كنون: 90 ميليارد دلار)
درصد كشته‏شدگان آمريكا در جنگ‎هاي مختلف همواره در حال كاهش بوده است و از 18 در صد در جنگ‎هاي داخلي تا 2 درصد در ويتنام و 0.03 درصد در افغانستان و 0.04 درصد در عراق متغير بوده است. زمان جنگ هم همواره در حال كاهش بوده است و به جز مورد ويتنام آمريكايي‎ها در جنگ ديگري مزه‎ي شكست را نچشيده‎اند.
به هر حال از آمار بالا نتيجه مي‏گيريم كه اين آمار هنوز آن قدر زياد نشده است كه بتواند بوش را دچار مشكل جدي كند. بنابراين مي‏توان پيش‏بيني كرد كه آمريكا تا حدود دو الي سه سال آينده در عراق خواهد ماند و پس از تحويل عراق به يك دولت نسبتا مردمي عراق را ترك خواهد كرد. اين بود انشاي من در مورد آمريكا و جنگ!

يك نكته‎ي كاملا بي‏ربط: مجموع كساني كه در فلسطين و جنگ‎هاي دوروبر (از هر دو طرف) كشته شده‎اند حدود 110 هزار نفر است. در روآندا همين چند سال پيش ظرف مدت چند ماه 800 هزار نفر كشته شدند (آب هم از آب تكان نخورد)!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى