--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, December 28, 2003


Rescue Robot
ـــــــــــــــــــــــــــ
بهاره اميدي

دوازده سال پيش، آخرين روز بهار بود كه خبر رودبار و منجيل همه را شوكه كرد. جمعه خبر آرام آرام بزرگ شد. پيچ راديو را كه بپيچاني، لازم نيست زبان فرانسه و عربي و آلماني و چيني بلد باشي. همه‎اش مي‏گويند بم. هم‏اش مي‏گويند ايران. بم هم مرد. تركيد و خراب شد. ديگر خبري از آن شهر نه چندان كوچك كه در وسط كوير تفتيده سال‎ها تاريخ‎نوردي كرده بود نيست. ارگ بم را من البته در ذهن خودم ذخيره كرده‎ام و حالا قسمتي از اين ذهن به تاريخ پيوسته است. خدا كند آن پيرمردي كه نگه‎بان در ورودي ارگ بم بود و شب‎ها در اتاق گلي كوچكي در همان‎جا مي‏خوابيد حالا زنده باشد.
بچه‎هاي پزشكي دارند براي اعزام ثبت نام مي‏كنند. افسوسي مي‏خورند آناني كه هنوز انترن نشده‎اند و البته خانم‎ها كه پس از ساعتي خبر مي‏رسد به خاطر شرايط بد آب و هوا در بم و عدم وجود فضاي مناسب براي اقامت شبانه اجازه‎ي عزيمت به بم را ندارند. بچه‎هاي مهندسي هم ربات نجات‎دهنده‎شان را كه براي مسابقات جهاني ساخته‎اند به بم برده‎اند شايد بتوانند آناني را كه هنوز عمرشان به دنيا باقي است در زير آوار بيابند و خدا كند بيابند. آن ديگرها هم در شركت و بيمارستان و مدرسه و كوچه و خيابان هر چه بتوانند مي‏كنند. اگر بدانيد چه خبر است در بيمارستان‎ها و چه خبر است در اتاق‏هاي عمل! در هر بخشي فقط يك رزيدنت سال يك مانده‎است، و چه غلغله‎اي است در اورژانس و بخش اورتوپدي!
نمي‏دانم اين چه بغضي است كه گلويم را مي‏فشارد و دارد خفه‎ام مي‏كند. كاش جايي بود كه هيچ كس نبود و مي‏شد اين بغض را فرياد كنم. حالا كه نمي‏توانم فكر مي‏كنم همان به‎تر كه خفه شوم.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى