--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, January 30, 2004


نام‎ها و نشانه‏ها
ـــــــــــــــــــــــ
بهاره اميدي

در آن سال‎هاي جنگ، در آن سال‎هاي دور، وقتي تلويزيون فقط يك ساعت در روز برنامه‎ي كودك داشت و بچه‎ها براي كارتن له‏له مي‎زدند، وقتي در هفته فقط دو يا سه شب سريال پخش مي‏شد و يك بار فيلم سينمايي، وقتي ويدئو ممنوع بود، حتي قبل از اين كه اوشين اين‎قدر قدرت پيدا كند كه ساعت 9 خيابان‎ها را قرق كند، يك مسابقه‏ي تلويزيوني بود به نام “نام‎ها و نشانه‎ها“.
در آن سال‎هاي برهوت امكانات، اين مسابقه براي بسياري ديدني بود. هر چند در آن پول پخش نمي‏كردند و مجري‎اش بلد نبود دلقك‎بازي در بياورد. اما آن چه مرا واداشت از اين مسابقه بگويم، هيچ ربطي به آن چه گفتم ندارد.
بسياري از آن چه در اطراف ماست كه با حواسمان درمي‏يابيم ممكن است معني‏اي وراي آن چيزي داشته باشد كه لحظه‎ي اول درك مي‏كنيم. اول به حواس پنج‎گانه مي‏فهميم، شايد لختي درنگ آن را به دل وارد كند و شايد هم ياد خاطره‏اي را زنده كند. كمي بيش‎تر كه از خودت كمك بگيري، شايد در اين چيز نشانه‏اي بيابي. نشانه. آن وقت آن چيز باتمام بودنش در تمام بودنت وارد مي‏شود و خود آرام مي‎گيرد و شايد آرام تو را نيز.
نيك كه بنگري، شايد هر چيز كه نامي‎دارد، نشانه‎اي باشد. شايد همه چيز نشانه‎اي باشد. براي من. تو. يا به‎تر است بگوييم براي اهلش. راستي اگر امشب وقتي داشتي از كنار ديوار هم‎سايه رد مي‎شدي بوي پياز داغ به دماغت خورد، نسبت به زنت بسيار احساس دوست داشتن كردي و دلت برايش پرپر زد، شوهرت را با لگد از خانه انداختي بيرون(!!!) يا پسر كوچولويي را در خيابان ديدي كه آب بيني‎اش راه افتاده و دنبال مامانش گريه مي‏كند، يا يك مورچه را ديدي كه احساس كوه‏نوردي به‏اش دست داده مانتوت را گرفته و بالا مي‏رود، سنگي توي شام پيدا كردي يا يكي همين طور بي‎خودي تو خيابان به‎ات گير داد زد تو گوشت، يك كم فكر كن. ممكن است اين يك نشانه باشد. شايد يكي مي‎خواهد با تو حرف بزند. شايد او آدم بزرگي باشد. شايد بيارزد به حرف‎هايش گوش كني. شايد اين نوشته يك نشانه باشد. شايد ...
راستي اگر يك روز يك نشانه ديدي، با او حرف بزن، خوب حرف‎هايش را گوش كن، اما به هيچ كس چيزي نگو، شايد آن نشانه فقط براي تو نشانه باشد. فقط به خاطر تو!

تقديم به ف.م.سخن به خاطر برفي كه برايش يك نشانه بود.



 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى