--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, January 23, 2004


سرعت پايين اينترنت
توصيه‎هايي براي كار با خطوط كم سرعت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

وبگرد در آخرين مطلب خود كه به فاصله‎ي كمي پس از خروج از كشور نوشته شده است توضيحات جالبي در مورد كار با اينترنت در آن طرف آب مي‎دهد. مطلبي كه بيش از ديگر نكات توجه او را به خود جلب كرده است سرعت پاسخ بالاي ارتباط اينترنت است. اما به راستي علت كند بودن خطوط ارتباطي ديتا در ايران چيست؟ چرا وقتي وبگرد حتي با ارتباط تلفني معمولي نيز وصل مي‏شود به محض كليك كردن به صفحه‏ي مورد نظرش مي‎رسد ولي در ايران حتي اگر با گذاشتن dish مستقيم به آن طرف وصل باشي حداقل چند ثانيه بايد براي آمدن صفحه‏ي مورد نظر صبر كني؟
دو علت اصلي را براي كم بودن سرعت در ايران مي‏توان مطرح كرد. اولي كه در ساعات پرترافيك مطرح مي‎شود پهناي باند است. وقتي تعداد نفرات زيادي به ISP وصل مي‏شوند و سرويس دريافت مي‎كنند، طبيعي است كه پهناي باند موجود بين كاربران تقسيم مي‏شود و سرعت دريافت اطلاعات كم مي‏شود. اما مساله‎ي دوم كه بسيار هم مهم است تاخير در برقراري ارتباط است. به محض كليك كردن هر لينك پيامي به سمت مقصد ارسال مي‎شود كه تازه وقتي پاسخ دريافت مي‏شود ارتباط بين مبدا و مقصد برقرار مي‏شود و اطلاعات مربوط به آن صفحه به كامپيوتر شما منتقل مي‎شود. در ايران تقريبا تمامي ارتباطات از طريق ماهواره برقرار مي‏شود. حتي ممكن است در برخي نقاط اطلاعات روي فيبر نوري منتقل شود اما نقطه‎ي انتهايي ارتباط با خارج از كشور تقريبا همه جا خطوط ماهواره‎اي است. خطوط ماهواره‎اي هرچه قدر هم كه پرسرعت باشند تاخيري ذاتي دارند كه ناشي از محدود بودن سرعت نور و فاصله‎ي 36000 كيلومتري ماهواره تا زمين است. بنابراين اگر از تاخير مربوط به سرورها و خطوط تلفني و نظاير آن صرف نظر كنيم حداقل زماني كه بين ارسال پيام ما تا مقصد و دريافت پاسخ طول مي‎كشد بيش از نيم ثانيه است. تازه تمام اين مراحل كه انجام شود و صفحه‏ي مورد نظر شروع به انتقال كند، كار تمام نشده است. انتقال اطلاعات در اينترنت از الگوريتمي پيروي مي‎كند كه شروع آهسته نام دارد. اين آلگوريتم از اسمش پيداست كه بسيار آهسته شروع مي‎كند و پس از هر رفت و برگشت ديتا سرعت را افزايش مي‏دهد. در خطوطي كه تاخير كم است اين مساله در بسياري موارد مشكل محسوسي ايجاد نمي‏كند اما در خطوط ايران كه يك تاخير ذاتي دارند اين مساله مشكل‏ساز مي‎شود. اين مسايل باعث مي‎شود كه شما نتوانيد به راحتي از تمام پهناي باند 56 كيلو و يا 30 كيلو بيت بر ثانيه‎اي كه در اختيار داريد استفاده كنيد وگرنه همين خط تلفن در آن طرف آب سرعتي به مراتب بالاتر دارد (براي كاربردهاي عادي و معمولي ما). البته مقدمات اتصال ايران از طريق فيبر نوري به اينترنت در حال انجام است و مي‏توان اميدوار بود كه با احياي جاده‎ي ابريشم اينترنتي اين مشكل تا حدودي كاهش يابد.
با توجه به اين شرايط است كه كاربران حرفه‎اي به تجربه و يا بر اساس اصول فوق به اين نتيجه رسيده‎اند كه با اينترنت اين طور كار كنند: (البته برخي از اين نكات مال فقط ايران نيست و واضح است در هر جايي حتي با لينك هاي پر سرعت مي‏تواند كاربرد داشته باشد)
قبل از برقراري ارتباط چند صفحه باز مي‎كنند و در هر يك آدرس سايتي را كه مي‏خواهند به آن وصل شوند مي‎آورند.
به هنگام برقراري ارتباط نگاهي كلي به هر صفحه مي‎اندازند و به سرعت صفحات جديدي را كه ممكن است به آن نياز پيدا كنند را با كليك راست و انتخاب گزينه‏ي open in new window در يك صفحه‏ي جديد باز مي‏كنند.
اگر از سروري براي پست الكترونيكي استفاده مي‎كنند كه POP3 را پشتيباني مي‎كند و بنابراين مي‏توانند از outlook express براي پست الكترونيكي استفاده كنند قبل از اتصال به اينترنت تمام نامه‏هايي را كه مي‎خواهند بفرستند مي‏نويسند. (مثال: www.gmx.net اين سايت متاسفانه فقط زبان آلماني دارد ولي سرويس‎هاي زيادي را مجاني ارائه مي‎دهد.)
اگر سروري مثل yahoo و يا hotmail استفاده مي‎كنند كه pop3 مجاني ندارد قبل از اتصال متن نامه‏ها را مي‏نويسند و در فايلي ذخيره مي‏كنند. پس از اتصال نيز نامه‎ها را يكي يكي باز نمي‎كنند بلكه با استفاده از روش گفته شده در بالا هر يك از نامه‎هايي را كه مي‎خواهند بخوانند در يك پنجره‏ي جديد باز مي‎كنند.
اگر پاسخ نامه‏اي يا خواندن صفحه‏اي نياز به صرف وقت طولاني دارد ارتباط را قطع و پس از انجام عمل مورد نظر به صورت offline دوباره وصل مي‎شوند. (البته اين طولاني كه گفتم بسته به اين كه چه قدر پول داريد و اين كه چه قدر مامان و بابا داد مي‏زنند كه خط رو مشغول نكن فرق مي‎كند!)
سعي مي‎كنند اگر فايلي را مي‎خواهند download كنند اين كار را در ابتداي برقراري ارتباط شروع كنند. اين كار درصد استفاده از خط را بالا مي‎برد و در حين انجام عمل انتقال فايل مي‎توان با خيال راحت به خواندن اخبار و نامه‎ها و يا پاسخ به نامه‎ها پرداخت.
اگر زياد چت مي‎كنند سعي مي‎كنند از كارت‎هايي كه هزينه را به صورت بايتي (به جاي زماني) حساب مي‎كنند استفاده كنند.

اگر مي‎خواهيد بدانيد چه قدر از كارت اينترنتتان خوب استفاده كرده‎ايد قبل از قطع كردن ارتباط تعداد بايت هايي را كه دريافت كرده ايد در 8 ضرب كنيد و بر كل زمان برقراري ارتباط بر حسب ثانيه تقسيم كنيد. هر چه قدر اين عدد به سرعت ارتباط شما كه جدا در همان صفحه نوشته شده است و مثلا 31200 است نزديك تر باشد يعني حرفه‎اي‎تر از خط استفاده كرده‏ايد. وقتي چت مي‏كنيد اين عدد معمولا بسيار پايين است. اگر تمام موارد بالا را رعايت مى کنيد و باز هم اين عدد پايين است ISP خود را عوض کنيد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى