--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, January 25, 2004



بختیار بازرگان و بنی صدر
_____________________________________
منصور خاکی

عنوان نوشته بسیار جالب و کوتاهی است که به خواندنش می ارزد. هیچوقت شده که اینطور به تاریخ بنگرید؟ اگر بختیار با موج انقلاب کنار می آمد و هوس مرغ توفان بودن نمی کرد آیا ضربه چکشی 22 بهمن رخ می داد؟ یا اگر انقلابیون تند رو فردای 22 بهمن از هر سو دولت موقت را تضعیف نمی کردند و بازرگان نازنین ولی زود رنج 15 بار استعفا نمی داد تا بالاخره غفلتا آنگاه که نباید استعفایش پذیرفته شود کار به دست موج سواران اشغال سفارت آمریکا می افتاد و مسیر انقلاب دموکراتیک بصورت کودکانه ای به کانال بی مورد انقلاب ضد امپریالیستی آن هم بدون رعایت الفبای این مبارزه یعنی تکیه به اردوگاه شرق کشیده می شد؟ آیا اگر بنی صدر کیش شخصیت خود را تنها برای حفظ کمترین دستاوردهای انقلاب و جلوگیری از ریختن خون بی گناهان (بقول آقای بهنود بیش از 50000 هزار نفر از دو طرف) برای مدتی کنار می گذاشت عرصه برای یکه تازی روحانیون بی رقیب باقی می ماند؟ اگر و دهها اگر دیگر!
مماشات خاتمی با ملاحظه این اما و اگرها کمی قابل درک به نظر نمی رسد؟ گرچه خود به عنوان انقلابی دهه های 50 و 60 و از نسل سوخته اگر نه سهمی در همه این توفانها که به اندازه دست کم چند جفت کفش که در تظاهرات برای محکوم کردن سازشکاران پاره کردم سهیم هستم ولی نخبگان آن روزگار را چه شد که چنین بر طبل چپ روی زدند. آیا بقول لنین چپ روی افراطی همواره اسب تروای راست افراطی نبوده است؟ پس چگونه است که اینک مقاومت در حد ممکن برای حصول حداقل ممکن چنین بی یار و یاور مانده است؟ چگونه است که خاتمی دعوت به استعفا می شود؟ استعفا بر مبنای چه برنامه و نقشه ای؟ فرض کنید که خاتمی استعفا داده است آقایان محترم اپوزوسیون خارج در گام بعد چه خواهند کرد؟ درخواست به رفراندوم با چه ابزاری؟ برای طرح چه سئوالی؟ راستی اگر خاتمی و اکثریت نمایندگان اصلاح طلب مجلس ملت ایران را نمایندگی نمی کنند پس چه کسی می کند؟ این اپوزوسیون نماینده کیست؟ و این را از چه طریق بدست اورده است؟
لحظه ای است برای اندیشیدن! تنها لحظه ای.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى