--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, January 13, 2004



اصلاح طلبى در احتضار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پ.صائبى

تحصن اخير نمايندگان اصلاح طلب حکومتى که رد صلاحيت شده اند، امروز روز سوم خود را در حالى آغاز ميکند که چشم انداز اين حرکت چندان روشن نيست.

اولا. درخواست آنان براى تحقق انتخابات دموکراتيک با مطالبات شخصى عجين شده است. به گونه اى که در حاليکه لوايح دوقلو که به قول خود اصلاح طلبان چکيده و عصاره و کف مطالبات دموکراتيک مردم بود با دفع الوقت و سستى نمايندگان روبرو شده بود. ليکن در اينجا که پاى رد صلاحيت خود نمايندگان پيش مى آيد ، ناگهان با يک حرکت سازمان دهى شده و پيگيرانه روبرو هستيم. مردم حق دارند بپرسند که وکيل و نماينده اى که براى منافع خود چنين رگ هاى قوى و حجت هاى قويتر پيش ميکشد، چرا براى پيگيرى مطالبات دموکراتيک موکلان خود چندان پشتکارى به خرج نداده است؟
دوم. به ميدان آوردن وزرا و معاونين رياست جمهورى و استانداران، محملى قانونى و عقلانى ندارد. جز اينکه يک اقدام غوغاسالارانه و از پيش شکست خورده در مقابل جناح استبداد خواهد بود که خود استاد بازى جنگ هاى روانى است!

سوم. به دليل عملکرد ضعيف و فرصت طلبانه اصلاح طلبان در عقبه هاى قبلى و عدم حمايت عملى آنان از تحصن هاى دانشجويى و مردمى قبلى ، عدم پيگيرى وقايع قبلى مانند قتل هاى زنجيره اى ،ماجراى مطبوعات ، بى تفاوتى نسبت به نا آرامى هاى خرداد ماه و تيرماه امسال که با قتل زهرا کاظمى و جو سازى هاى دوجناح عليه يکديگر ، اين ناآراميها به عمد تحت الشعاع قرار گرفت، هم اکنون حمايت هاى مردمى از نمايندگان به طرز باور نکردنى در سطح بسيار پايينى است. شش نويسنده اى که در گويا نيوز نخبگان سياسى و نويسندگان ديگر را به حمايت از اصلاح طلبان فرا خوانده اند به طرز غير قابل باورى تنها مانده اند.

چهارم. واضح است که دست بالا اصلاح طلبان حکومتى تنها ميتوانند تعدادى از نمايندگان رد صلاحيت شده (‌و بالطبع ملايم ترين آنان) را به عنوان کانديدا وارد انتخابات نمايند، با اختيارات نامحدودى که شوراى نگهبان داشته و با چراغ سبز رهبر که عملا خود را پشت سر اين شورا پنهان کرده است رسيدن به چنين وضعيتى نيز نيازمند به ميدان آوردن رهبر فرزانه بوده در چنين وضعيتى به هيچ روى اقدامى در جهت تقويت دموکراسى نخواهد بود.

پنجم. در چنين شرايطى اصلاح طلبان بايد با کلى نگرى پيگيرى مطالبات مردمى را مد نظر ميداشتند تا از شانس بيشترى براى حمايت مردم برخوردار ميبودند. اين اولين برنامه رد صلاحيتى نيست که شوراى نگهبان انجام داده است و اين شورا نيز به هر حال محملى قانونى براى نظارت استصوابى داشته و دارد. اصلاح طلبان حکومتى که حتى از اعتراض به سخنان رهبر( در سفر اخير خود مبنى بر «احراز شرايط داوطلبان» به جاى «رد صلاحيت ها» ) طفره رفته و حاضر نيستند به مبارزه خود عمق بدهند. چگونه از مردم ، دانشگاهيان و دانشجويان و نخبگان انتظار همراهى و حمايت بلا قيد و شرط دارند؟


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى