--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Monday, February 16, 2004


انتخابات اينترنتي
ــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

در حالي كه دولت آمريكا تلاش مي‎كند انتخابات اينترنتي را گسترش دهد، كارشناسان بر غير امن بودن اين شيوه از انتخابات تاكيد دارند و آن را تاييد نمي‎كنند. مشكلي كه در انتخابات قبلي نيز بروز كرد و مي‎رفت تا به يك افتضاح تبديل شود كه با دخالت دادگاه حل شد. اما به راستي حق با كيست؟ هر روز اخبار و اطلاعات مربوط به سرقت‏هاي اينترنتي شنيده مي‎شود. آيا روشي براي مبارزه‎ي مطمئن با اين مشكل وجود ندارد؟
پاسخ البته بسيار ساده، واضح و شوك‎آور است: نه!
اينترنت دو فلسفه‏ي اصلي دارد.
1) اين شبكه را وزارت دفاع آمريكا به وجود آورده است. قصد پنتاگون از اين كار به وجود آوردن شبكه‏اي بود كه در اثر حمله‎ي شوروي از كار نيافتد. اين نياز مستقيما به شبكه‎اي منجر مي‏شد كه مركزيت نداشت. به عبارت ديگر يك شبكه كه با از كار افتادن هر يك از گره‎هاي خود به كار خود ادامه مي‏دهد.
2) ليبراليسم: اين شبكه وارث همان فلسفه‎اي است كه اجتماع آمريكا بر آن بنيان نهاده شده است. اين شبكه بايد بتواند هر كاربردي با هر سليقه‎اي اعم از اين كه در حال حاضر موجود باشد و يا حتي كاربردهايي كه در آينده به وجود مي‎آيند را پوشش دهد. اين خاصيت باعث شده است كه تقريبا هيچ‎گاه نتوان در مورد كاربردهاي اينترنت پيش‎بيني دقيقي داشت. بنابراين شعار اين شبكه اين است: هر كجا، هر زمان، هر كس، هر كار!
اما و اما اين همه انعطاف و قدرت عمل بدون هزينه به دست نمي‏آيد. دو خاصيت مهم و عمده هست كه در شبكه‏ي اينترنت به طور ذاتي موجود نيست و ممكن است بتوان با صرف هزينه‏ي بالا و با كلي وصله پينه تا حدودي در جهت پشتيباني اين دو ويژگي مهم گام برداشت. اين دو يكي تضمين كيفيت سرويس است و ديگري امنيت شبكه.
كيفيت سرويس همان مساله‎اي است كه مردم به خاطرش مهاجرت مي‎كنند و به فرنگ مي‏روند! يعني همان چيزي كه در ادارات دولتي ما نيست و در مراكز خصوصي نيز كم‎تر يافت مي‏شود! و در اينترنت نمي‏توان كيفيت سرويس را تضمين كرد. اينترنت عادي حداكثر تضميني كه مي‏تواند بدهد اين است كه خودش خراب‎كاري نكند.
و اما امنيت هم اصولا با فلسفه‏ي اينترنت متناقض است. البته همان طور كه گفته شد روش‏هايي به صورت وصله پينه ابداع شده است كه بعضا بسيار كارا هم هست اما مشكل اصلي در اين است كه اين روش‎هاي كارا هيچ‎گاه اطمينان صددرصد ندارند (اين يك موضوع اثبات شده‏ي رياضي است) و بنابراين اگر دزدها به اندازه‎ي متخصصين امنيت شبكه وقت بگذارند شايد بتوانند قفل‏هاي امنيتي را بشكنند.
در حاشيه:
1) توصيه‎هاي امنيتي: هيچ گاه توصيه‎هاي امنيتي را شوخي نگيريد.
2) از حداقل ابزارهايي كه در اختيارتان است مثل ويروس كش ها و ديواره‎هاي آتش حتما استفاده كنيد.
3) سيستم عامل خود را به روز نگه داريد و به خصوص اگر از ويندوز 98 و يا قبل آن استفاده مي‎كنيد 2000 و يا اكس پي نصب كنيد و امكانات امنيتي آن را فعال كنيد.
4) هر وقت با اينترنت كار مي‎كنيد احتمالي را براي اين كه الان كسي در حال گوش كردن به حرف‎هاي شما باشد بگذاريد.
5) اين احتمال را وقتي پست الكترونيك مي‏فرستيد بيش‎تر كنيد. به طور متوسط هر نامه‎ي الكترونيكي از مبدا تا مقصد در 20 جاي مختلف كه روح فرستنده و گيرنده هم از آن خبر ندارد ضبط مي‎شود.
6) از كنار اتفاقات عجيبي كه در كامپيوترتان مي‎افتد به سادگي نگذريد و هر چيزي را O.K. نكنيد.
7) خلاصه اين كه مواظب باشيد. هكرها، ويروس‏ها و مزدورها ممكن است به راحتي به سراغتان بيايند. راحت‎تر از اين كه فكرش را بكنيد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى