--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, February 22, 2004



ملت شریف ایران
________________________________________
منصور خاکی

خوب! این هم تموم شد. چتونه زانوی غم بغل گرفتید! چرا همش به خلق الله بد و بیراه می گید. مگه دموکراسی غیر از اینه! مگه دوم خرداد (صرف نظر از مبانی نظری اش و تاریخچه ای که داشت) غیر از لجبازی ملت در مقابل تفرعن و زورگویی اهانت آمیز و قیم ماب اقلیت بود؟

دوستی گفت که سه – چهار میلیون از ملت از ترس و محافظه کاریهای احمقانه و بی مورد رای داده اند گرچه من هم همین حدس را می زنم ولی بیایید و عدد و رقم ندهیم. همین را می دانیم که عده ای با اعتقاد و مصمم رای داده اند. اینان حتی از طرفداران اصلاحات که در اکثریت هستند راسخ ترند چون به سنت تکیه داده اند. آیا توجه به همین پدیده شما را نمی ترساند؟ که درصد مهمی از مردم از ترس کوپن و کنکور و ترقیع از این جناح به آن جناح زیگزاگ بزنند. آیا می شود به این مردم تکیه کرد؟

کاش این مساله حقیقت نداشته باشد چراکه با مخالفین سرسخت بهتر می توان کار کرد تا با مذبذبین و فرصت طلبان ترسو. اما بدبختانه این حقیقت دارد و این جزیی از خصوصیات بد و ناپسند اخلاقی ملت شریف ایران است!! یعنی عدم شهامت اخلاقی! نمی گویم شجاع نیستند که بارها دیده ایم که ملتی بس شجاع و متهور داریم ولی شهامت اخلاقی از جنس دیگری است از جنس صداقت و خلوص است که در این سرزمین کهن کالایی بس نایاب است. در تاریخ بنگرید ملتی چون ایران این چنین استعداد خائن پروری نداشته است. هر قسمت از پاره تن ایران که جدا شده خیانتی در کار بوده و گرنه شکست از بیگانه که در همه ملتها بوده است.

از جنبه اخلاقی گذشته این حق هر کسی است که به هر دلیلی رای بدهد یا ندهد. آیا او که بواسطه نگرانی از آینده خویش رای سفید داده با او که تنها بدلیل کم کردن روی آخوندها و ریشوها و اینکه دخترکان شمال شهری از خاتمی حمایت می کنند به اصلاحات رای می دهد به یک اندازه مسئول هستند. از نظر اخلاقی هر دو مردود است ولی از نظر شخصی گزینه اول منطقی تر بنظر می رسد.

نکته دیگر درسی است که این ماجرا به ما داد. در مورد شایعه پیش از این گفتم اما این بار این تف سر بالا به خود ما برگشت البته گلاب به روتون! مهم نیست که این شایعه احمقانه لزوم مهر انتخابات برای کنکور و از این مزخرفات را چه جناحی پراکنده است. یحتمل جناح راست و شاید هم اصلاح طلبان که نشان دهند چه اندازه رقیب کثیف است و این رسانه داران (بهتر بگویم کاباره داران) لوس آنجلس و یاران و باران امثال آن هم ناشیانه یا لا شیانه!! این شایعات را پخش می کنند بدون آنکه تخمین بزنند که پخش این لاطائلات چه اثراتی در جامعه مبتذل طبقه متوسط ما دارد. مقاله ای دارم تحت عنوان مبارزه با سانسور که بزودی روی فانوس خواهد آمد. در آنجا توضیح می دهم که یک راه مبارزه با سانسور مدیریت شایعه است. بر روشنگران جامعه است که این نوع شایعات را که به قلب و روح ملت بند است (مانند کنکور، خرید خدمت سربازی، کوپن، مجالس عروسی مختلط!) فیلتر کرده و رشنگری کنند و نگذارند که منتشر گردد. لااقل خود صبوری به خرج داده مثل پیر زنها در تاکسی و مجلس خواستگاری و صف نانوایی از سر بی حرفی بلبل زبانی نکنند!!

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى