--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Monday, February 23, 2004



قانون اساسي و سازمان ملل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
احسان حقيقت جو

ما از دست اين گروه از حاكمان خسته شده ايم. اما به راستي اگر همين فردا حكومت تغيير كند، چه تضميني وجود دارد كه در هياهوي اين تغيير، گروه ديگري ديكتاتوري ديگري را بر مردم تحميل نكند. مسلما كراوات زدن گروه جديد به معناي اعتقاد و پايداري آنها بر آرمان دموكراسي نيست. حتي اگر گروهي كه حكومت را در دست مي گيرد واقعا دموكراسي خواه باشد، ولي در تنظيم قانون اساسي جديد به پيچيدگيهاي حقوقي اين امر توجه كافي نشود، به مرور رنگ دموكراسي از حكومت نوپا نيز خواهد پريد. بين آنچه قصد مي كنيد و آنچه به دست مي آوريد، هميشه فاصله اي هست. مگر نه اينكه نظارت شوراي نگهبان را براي جلوگيري از تشكيل مجلس فرمايشي پيش بيني كرده بودند، چه شد كه همين نظارت خود به تشكيل يك مجلس فرمايشي انجاميد؟ فرصتي كه اصلاح طلبان با بازگشت به بدنه اجتماعي اصلاحات يعني مردم و نخبگان به دست آورده اند، در درجه اول بايد مصروف تهيه بهترين اصلاحات براي قانون اساسي مملكت كنند. با اندكي آشنايي كه با قانون اساسي افغانستان و قانون اساسي كشورمان دارم با كمال تاسف بايد اعتراف كنم افعاني هايي كه 50 سال از ما عقب ترند، هم اكنون قانون اساسي بهتري از ما دارند. با وجود آنكه تعابير كلي و قابل تفسير مانند شرع و جمهوري اسلامي در قانون اساسي افغانستان گنجانده شده، تمركز قدرت در نهادي انتصابي يا شبه انتخابي و لوپ و مساثلي شبيه به آن درقانون اساسي شان وجود ندارد. بايد توجه كرد كه پس از تمام اين تلاش ها همچنان تضميني براي تصويب يك قانون اساسي درست و كم نقص و پيشگيري از تغييرات نامطلوب در هنگام تصويب آن وجود ندارد مگر آنكه نهاد معتبري بر اين روند نظارت كند. اين نهاد معتبر نمي تواند از داخل كشور باشد چرا كه ظن آن مي رود تا خود مطامع گروهي خاص را در نظر گيرد. بنابراين نهاد پشتيبان و ناظر و مشاور تصويب قانون اساسي بايد بين المللي باشد. در يك كلام سازمان ملل بهترين نهادي است كه مي تواند در اين امر به مردم ما ياري رساند. به نظر من اصلاح قانون اساسي در سايه حمايت و نظارت سازمان ملل مهمترين خواسته اي است كه نخبگان بايد آنرا پيگيري و تبليغ كنند، آنچه از ما بر مي آيد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى