--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, February 28, 2004


خاتمي يك پديده بود
ــــــــــــــــــــــــــــــ
بهاره اميدى

خاتمي را از ديدگاه‎هاي گوناگون مي‏توان بررسي كرد. اما شايد بتوان با گزاره‎هاي كوتاه زير راحت‎تر به نتيجه‎ي نهايي رسيد:
1) فرآيند توسعه – خواه سياسي باشد و خواه اقتصادي و يا هر توسعه‏ي ديگري – در شكل كلان و در بسياري موارد حتي در جزئيات از فرآيند توسعه‏ي علم پيروي مي‎كند. در توسعه‏ي علمي بسيار كم اتفاق مي‎افتد كه فردي كار را از دادن ايده تا پيش‎نهاد مراحل انجام كار و شبيه‎سازي و آزمايش‎ها و رسيدن به نتيجه‏ي نهايي به تنهايي بتواند به سرانجام رساند. معمولا در هر يك از اين مراحل ده‎ها و در برخي از شاخه‏هاي علم صدها و هزاران نفر پژوهش‎گر كار مي‎كنند و مقاله مي‎دهند و ده‎ها كنفرانس برگزار مي‎شود و بسياري مجلات معتبر و غير معتبر چاپ مي‏شود تا يك ايده به جايي برسد كه بتوان از آن به يك محصول تجاري دست يافت و آن را روانه‎ي بازار كرد. اين فرآيند را پژوهش‎گران ’مكاشفه‎ي دو فيل’ ناميده‎اند. منظور از اين نام‎گذاري نموداري شبيه پشت دو فيل است كه در كنار هم قرار دارند. در فيل اول به تدريج تعداد مقالات مربوط به آن شاخه از علم و آن مساله‏ي خاص به تدريج زياد مي‎شود و در حالي كه تعداد مقالات به اوج خود مي‎رسد و مي‎رود كه مسايل آن شاخه از علم حل شود و تعداد مقالات نيز به تبع آن كم شود فيل دوم شروع مي‎شود كه مربوط به تجاري شدن نتايج مساله است و پس از رسيدن به نقطه‎ي اوج فروش با ظهور فن‎آوري‎هاي جديد به تدريج بازار را خالي مي‎كند و فيل دوم نيز به پايان مي‎رسد.
2) البته منظور من از اين نوشتار اين نيست كه مقالات منتشر شده در مورد توسعه و يا تعداد كنفرانس‏هاي برگزار شده را مورد بحث قرار دهم. بحث من نگاهي است كه از يك لايه بالاتر به قضيه‏ي توسعه مطرح مي‎شود و منظورم از مثال فوق شبيه‎سازي روند توسعه‏ي علمي با سياسي – به طور خاص - است.
3) خاتمي در دوم خرداد يك ايده را مطرح كرد. و اين ايده در همان راستا بود كه ايده‏ي ملي كردن صنعت نفت و يا ايده‎ي مشروطه. اين ايده كه چيزي جز اصلاحات نيست تا حدودي با تلاش‎هاي وي پي‏گيري شد و دست‎آوردهايي هم داشت كه از جمله‏ي مهم‏ترين آن‎ها مي‎توان به موارد زير اشاره كرد: افشاي قتل‎هاي زنجيره‎اي، پاك‎سازي وزارت اطلاعات، ايجاد فضاي تا حدودي آزاد مطبوعاتي حداقل براي زمان‎هايي محدود، شفاف‎سازي روند دست‏گيري تا محكوميت متهمين سياسي، خارج كردن رئيس‎جمهور از حلقه‏ي تقدس الهي و باز شدن راه انتقادهاي تند به وي، آغاز حركت كاهش بوروكراسي اداري و كوچك شدن دولت به عنوان يكي از اصول ليبراليسم، تنش‏زدايي در سياست خارجي، مطرح شدن ايده‎ي گفت‎وگوي تمدن‎ها و استقبال جهاني از آن، افشاي چهره‎ي ضدمردمي ارگان‎هاي انتصابي و مهم‏تر از همه مشخص شدن حد اصلاحات در درون نظام. البته در هر يك از موارد فوق نقش خاتمي به عنوان رئيس جمهور قابل بحث است ولي من قصدم به خصوص تاكيد روي مورد آخر است.
4) در يك مقاله‎ي علمي لزوما سخن از يك پيروزي علمي نيست. ممكن است يك نفر در يك مقاله ايده‏اي را مطرح كند و بعد بگويد كه ما فلان روش و يا فلان الگوريتم را به مساله اعمال كرديم و جواب نگرفتيم. البته اين مقاله ارزشش ممكن است كم‏تر از مقاله‏اي باشد كه جواب گرفته است اما دليل نمي‎شود مقاله‏ي اول را بي‏ارزش بدانيم. كار توسعه‏ي علمي با همين جواب گرفتن‎ها و نگرفتن‎ها به پيش مي‏رود. در هر مقاله پژوهش‎گر به بررسي نتايج مقالات قبلي مي‎پردازد و ايرادات كار را گوش‎زد مي‎كند و نتايج خود را مطرح كرده پيش‎نهاداتي براي ادامه‎ي كار ارائه مي‎كند. قرار نيست يك فرد به تنهايي تمام راه را طي كند. در هر مقاله يك گام به جلو.
5) حوزه‏ي علوم اجتماعي هر چند از بسياري جهات با علوم پزشكي و مهندسي و علوم بنيادين متفاوت است اما خيلي هم مستثني از قوانين توسعه‏اي كه بر ساير علوم حاكم‏اند نيست. انجام شبيه‏سازي‎ها به صورت غيرعلمي كه در ايران انجام مي‎شود - البته به‎تر است نام شبيه‎سازي را بر آن نگذاريم، چون ايده‎ها يك‎سره وارد بازار اجتماع مي‎شود - در نهايت ممكن است ايده‎هاي خوب را با نتايج بد در عمل هم‎راه كند. اما اين دليل نمي‎شود ارزش ايده‎ها را زير سؤال ببريم. ايده‏ي اصلاحات مطرح شده و تا حدودي دست‎آوردهاي مثبت هم داشته و به نحوي روش‏هايي هم كه براي عملي كردن اين ايده ناكارآمد هستند را هم مشخص كرده است. اين خود كارنامه‎اي مثبت براي خاتمي است. حال او بماند يا برود، ديگر ادامه‏ي اين كار با ديگران است كه تئوري بدهند و ايده‏ي او را به عمل گامي نزديك كنند.
6) خاتمي يك پديده است. يك پديده‎ي قابل اعتنا در تاريخ ايران. پديده‏اي كه ثبت خواهد شد. با تمام موافقين، مخالفين و منتقدينش. هر چند كه اين پديده تمام شده باشد. نام او در تاريخ ايران باقي خواهد ماند. در كنار نام مصدق، ستارخان، آيت‎الله خميني، سردار جنگل وبسياري ديگر از رجال سياسي و غيرسياسي كه با ايده‏هاي خود ايران را گامي در توسعه به جلو بردند.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى