--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, February 21, 2004


Lantern
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
احسان حقيقت جو

اندكي بيش از نصف واجدان شرايط در انتخابات شركت نكردند. اگر انتخاباتي عادلانه و آزاد هم برگزار مي شد، امكان به صحنه آوردن بيش از 60 درصد مردم دشوار بود، چراكه تعداد بسياري به صاحب تاثير بودن راي خود معتقد نبودند. يعني يا به خود اصلاح طلبان مشكوك بودند كه اينان نيز سازش كار و محافظه كارند و يا معتقد بودند كه به تجربه ثابت شده اگر هم بخواهند نمي توانند كاري از پيش ببرند. يعني مايوس بودند. در غياب رسانه هاي آزاد وبي عدالتي رسانه اي و يكه تاز بودن صدا و سيما، همين نتيجه هم براي اصلاح طلبان غنيمتي است. وقتي كه بدانيم متوسط شركت در انتخابات مجلس بالاي 60 درصد مي باشد و در عين حال در هيچ زماني چون امروز صدا و سيما با اين حجم از برنامه هاي يك طرفه و توهم زا به مخاطبان خود تلقين حضور نكرده و رهبر، پيروان ذوب شده و نيمه ذوب خود را چنين وسيع فراخواني نكرده است. با اين حال همين مقدار شركت نيز قابل تقسيم شدن مي باشد. چراكه تحليل گران منصف نمي توانند از تعداد كساني كه به اجبار ضمني در اين انتخابات شركت كردند (مانند سربازان) و كساني كه از روي ترس و براي روزمبادايي كه شناسنامه ها را بررسي مي كنند شركت كردند و كساني كه به خاطر حمابت هاي قومي از نامزدها شركت مي كنند و كساني كه ترس به هم خوردن امنيت يا جنگ آنها را وادار به شركت مي كند، صرفنظر كنند. در هر صورت اين هم آزمون ديگري بود براي كساني كه قرار است آينده سياسي اين مملكت را رقم بزنند تا آبديده شوند و از فضاي آرمان ها به فضاي واقعي جامعه نزديكتر گردند. واقعيت اين است كه بدون رسانه هاي سراسري و شرايط رقابت آزاد نمي توان براي مدت طولاني در عرصه رقابت سياسي باقي ماند. جيم ميور گزارشگر بي بي سي بسيار اشتباه به دنيا گزارش كرده كه ميزان حضور مردم در اين انتخابات رفراندوم مشروعيت نظام است!!!! چرا كه در شرايط غير آزاد و نابرابر از نظر اطلاع رسانى و آزادي بيان، رفراندوم معنا پيدا نمي كند. به نظر من اشتباه گزارشگراني چون جيم ميور مدتها مي تواند باعث سوتفاهم كشورهاي خارجي نسبت به فضاي سياسي ايران گردد. اگر اين فانوس و فانوس هاي ديگر بتواند كساني را به دنيا معرفي كند كه گزارشگران بومي و دقيق تري از امثال جيم ميور باشند گام مهمي در جهت آرمان ملي مان برداشته ايم. به پيروي از حسين درخشان پيشنهاد مي كنم به عنوان گام اول كساني فانوس ما را به Lantern يا Lamp ترجمه كنند. منظورم اين است كه نسخه انگليسي فانوس را راه اندازي كنيم. نظر شما چيه؟



 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى