--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, March 10, 2004


بازى صفر - صفر
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پارسا صائبى

شب از نيمه گذشته است . گوشى را در گوش گذاشته ام و از طريق اينترنت راديو مجلس را مستقيم گوش ميدهم. خدا به على لاريجانى و على آقا محمدى و عزت الله ضرغامى و حاج آقا کردان جزاى خير دهاد که حداقل اين نهر باريک اطلاعات را به روى ما نبستند! دوستان ميگويند قانون اساسى مانع است . بنده ميپرسم قانون اساسى اساسا کيلويى چند هست ؟! با يک تشر آقا همين را هم به راحتى آب خوردن مى بندند. پس بياييد به جان اهالى «جام جناح نما» يا به قول سروش «بنگاه بانگ و رنگ» دعا کنيم که الحق رسم جوانمردى و ليبرال منشى در عالم افکندند!

بله! بحث بحث بودجه بود و رياست جلسه با محمد رضا خاتمى و چنان قاطع و سريع صحبت ميکرد که گويى آمده که کار بودجه را يک ساعته فيصله بدهد و به قول خودش به «کارها و برنامه هاى ديگر» برسد. ( همه ما هم البته به خاطر آن «کارها و برنامه هاى ديگر» لذت خواب را بر خود حرام کرده بوديم! ) در عين حال به جناح اقليت بيش از اندازه هم آوانس مى داد. چون در ماجراى «مرجع ضمير» ، موسى قربانى جوش آورد و رسما تهديد به ابستراکسيون کرد. بنابراين خاتمى اجازه ميداد که هر کدام از آنها به طور کامل از پنج دقيقه وقت خود جهت کلى گويى استفاده کنند. اقليت چى ها هم البته حرف محکمه پسندى ميزدند . بودجه را با قهوه خوردن و کارهاى شب امتحانى و فرستادن همه تبصره هاى برگشتى به مجمع تشخيص نميشود بست. اما جواب روشن بود . اصلاح طلبان تلويحا همه ميگفتند که چرخ پنجم درشکه هستيم و بگذاريم خود مجمع تشخيص تصميم گيرى کند. همين يک کار تصويب بودجه را هم به عنوان تنها کار اصلى مجلس براى ما نگذاشتند بماند. مجيد انصارى نماينده فوق متخصص بودجه در مجلس و رييس کميسيون تلفيق هم حرف قشنگى زد : « يک باره بريم اول پيش شوراى نگهبان بگيم شما چى دوست داريد ، ما اون رو تصويب کنيم! تمام تبصره ها را هم حذف کنيم. يک ستون درآمد ها و يک ستون هزينه ها بياوريم و جمع بندى کنيم » فضاى مجلس فضاى جالبى شده بود. معلوم بود که جناح اقليت به شرط قرار گرفتن اولويت بودجه در دستور و بعد پرداختن به «برنامه هاى ديگر» يعنى همان استعفاى آرمين و تهديد به ابستراکسيون حاضر به حضور در صحن علنى شده. در هر حال وقت کشى ها و بحث هاى فلسفى عبداللهى و نيز موسى قربانى در نوع خود جالب بود. يک جمله بيش از هشت بار تکرار ميشد تا از پنج دقيقه به طور کامل استفاده شود! يکجا خاتمى مى خواست با زرنگى دو سه دقيقه زمان بدست بياره و قرار بود که خانم شهربانو امانى موافق صحبت کنه اما يادداشتى رسيد از او به خاتمى به اين مضمون که چون مخالف (‌يعنى يکى از فيلسوفان جناح اقليت) ايراد اساسى نگرفته ايشان هم به صورت مکتوب در دو سه جمله موافقت خود را اعلام کرد ، ناگهان سيل عظيم تذکر آيين نامه اى و داوطلبان موافق صحبت کردن از دوستان حرفه اى بالا گرفت! به طوريکه خاتمى سريع گفت بلندگوى خانم امانى را باز کنيد تا خودشان موافق صحبت کنند!
داد و فرياد هاى مزروعى هم بى نظير بود . او داشت وقت گران قيمت را هدر ميداد تا جواب عبداللهى را بدهد! مزروعى را بايد يک نفر ساکت ميکرد.
خلاصه مجلس مجلس جالبى بود و زير توپ زدن هاى جناح اقليت و حفظ نتيجه کار خودش را کرد و کار به فضيلت نماز اول وقت رسيد و خود به خود جلسه ختم شد. به «برنامه هاى ديگر» نرسيديم و بازى حساس با نتيجه صفر-صفر تمام شد.

تذکر آيين نامه اى بعد از نطق : مطلب فوق با علم به شيرين کارى اخير صدا و سيما در جعل خبر سخنرانى تنت رييس سيا نوشته شده است.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى