--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, March 14, 2004


چهارشنبه‎سوري
ــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

بسياري از عزيزان و غير عزيزان در هفته‎هاي پاياني سال از نزديك شدن شب چهارشنبه‎سوري نگران و ناراحت مي‎شوند. برخي نگران بالا رفتن آمار آسيب‏هاي جاني و مالي اين مراسم هستند. برخي نگران انواع مزاحمت‎هاي صوتي و تصويري كه در اين شب اتفاق مي‎افتد هستند و عده‎اي ديگر هم در اين شب نگران غيراسلامي بودن اين مراسم و حضور آتش و اين ماجراها هستند و دست آخر عده‏اي نگران‎اند كه نكند اين مراسم به بهانه‏اي براي برگزاري تجمع‏هاي اعتراض‏آميز تبديل شود و يا اين كه خود اين مراسم به يك نماد اعتراض تبديل شود.
برخي از اين نگراني‎ها به‎جا هستند. من هم نگرانم. اما بيش از همه نگران نسل جواني‎ام كه توسري خورده است و براي بيان ساده‎ترين حرف‎ها و عقايدش با سخت‎ترين واكنش‎ها روبه‏رو شده و يا براي رعايت نكردن كامل آن سنت‎هايي كه به آن اعتقادي نداشته است مورد توهين و تحقير قرار گرفته است. اين نسل كم‎ترين اتفاقي كه برايش مي‏تواند بيافتد اين است كه عقده‎اي شود. كم‎ترين كاري كه مي‎تواند بكند اين است كه دست به اعمال هيستريك بزند و خيابان‎ها و پياده‎روها و پاساژها را به ميدان جنگ تبديل كند. وقتي حرف كسي را گوش نكنيد و بر سرش فرياد بكشيد نمي‎توانيد از او انتظار داشته باشيد در صف منظم گروه سرود بيايستد و براي شما اشعار خوشگل بخواند. او از هر فرصتي براي فرياد زدن و به هم زدن سرود نازنازي شما استفاده خواهد كرد.
راه درمان اين بيماري آن نيست كه رسول خادم، عضو محبوب شوراي شهر بيايد و اعلام كند ما مكان‏هايي را براي برگزاري اين مراسم در نظر گرفته‎ايم. ما از رسول تشكر مي‎كنيم. اما رسول جان، تو كه خودت علوم انساني خوانده‎اي و مي‏داني اين ناهنجاري‎ها با اين چيزها درست نمي‏شود. تو كه مي‎داني كار را بايد از ريشه درست كرد. تو كه مي‏داني درمان اين درد را كه فقط قسمت كوچكي از كوه يخي است كه روي آب ديده مي‎شود بايد به مهندسين سيستم سپرد. من هم مي‎دانم. مي‎دانم كه تو هم مي‎داني. اما آناني كه بايد بدانند نمي‎دانند. پس حالا نوش جانشان! بگذار شب‎هاي چهارشنبه‎سوري دنبال هفت تا سوراخ موش بگردند!
راستي همين ابله‎ها كه مي‎گويم، دشمنان ابلهي هم دارند. آنان كه يك فيلم كه با هندي‎كم از چند آتش‎بازي و ترقه‎بازي گرفته شده است را ده‎ها بار در تلويزيون خود براي مردم بي‎نوا پخش مي‎كنند تا خلايق باور كنند كه ملت همه حاضرند براي ولي‎عهد جانشان را هم فدا كنند و ترقه‎بازي كنند! دلم به حال همه مي‎سوزد. به حال خودم، شما، آقايان اين طرفي و هم آن طرفي. بدبختيم ما!


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى