--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, March 07, 2004


رتبه‎ي علمي دانشگاه‏هاي كشور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بهاره اميدى

وزارت علوم، تحقيقات و فن‏آوري آمار تعداد مقالات منتشر شده از هر دانشگاه در مجلات معتبر علمي جهان (ISI) را در سال 2002 ميلادي اعلام كرد.
دانشگاه صنعتي شريف با 219 و دانشگاه تهران با 214 مقاله رتبه‎هاي اول و دوم و دانشگاه شيراز (170)، تربيت مدرس (125) و صنعتي اصفهان در رتبه‏هاي بعدي قرار داشتند. از ديگر دانشگاه‏هاي مهم پايتخت هم علم‎وصنعت و اميركبير با حدود 65 مقاله نتوانسته بودند رتبه‏اي به‎تر از 11 را كسب كنند.
در ميان دانشگاه‎هاي علوم پزشكي كشور نيز دانشگاه علوم پزشكي تهران با 188مقاله، دانشگاه شهيد بهشتي با 130 مقاله، دانشگاه شيراز با 110 اصفهان، تبريز، مشهد، ايران، كرمان و اهواز (اهواز 12 مقاله) در رتبه‏هاي بعدي قرار دارند. (آمار دانشگاه‎هاي علوم پزشكي مجموع مقالات چاپ شده در مجلات خارجي و داخلي است و آمار مجلات خارجي حدود 60 در صد آمار فوق است).
هر ساله حدود نيم ميليون مقاله در دنيا در مجلات معتبر (ISI) چاپ مي‎شود كه از اين بين حدود سي‎صدهزار مقاله از آمريكا و بقيه عمدتا در كشورهاي اروپايي و كانادا و ژاپن و كره‎ي جنوبي و اسرائيل منتشر مي‎گردد. دقت كنيد كه همين آمار اگر به نسبت جمعيت سنجيده شود كشوري مثل اسرائيل از رتبه‏ي شانزدهم فعلي به رتبه‎ي يك و يا دو صعود خواهد كرد. در حال حاضر ميزان توليد مقاله در ايران بيش از 1000 مقاله در سال است كه نسبت به كل مقالات حدود سه دهم درصد است و از جمعيت ايران كه يك در صد جمعيت دنيا را تشكيل مي‏دهد كم‏تر است. اگر با رشد فعلي به پيش رويم مي‎توان اميدوار بود كه در چند سال آينده به رقم يك درصد كل مقالات دنيا خواهيم رسيد.
از آمار فوق شايد بتوان به نتايج زير رسيد:
دنيا به دو قسمت تقسيم مي‏شود: آمريكا و غير آمريكا. ميزان وابستگي علمي و اقتصادي دنيا به آمريكا به اندازه‎ي غير قابل انكاري زياد است. پس بياييد همه با هم دست به دعا برداريم تا خداوند اين شيطان كبير را از گزند جميع بلايا حفظ كند.
در دانشگاه‎هاي علوم پزشكي و از چند دانشگاه برتر كه بگذريم روحيه‎ي تحقيق كم‎تر از دانشگاه‎هاي صنعتي و رشته‎هاي فني به چشم مي‎خورد. البته اين وضع تا حدود زيادي حاصل سيستم دانشگاه است وگرنه همواره اين گزينه درست بوده است كه بسياري از دانش‎جويان پزشكي از سطح بالاي علمي برخوردار بوده‎اند. در هر صورت و براي اين كه اين ادعا مورد اعتراض قرار نگيرد لازم به ذكر مي‏دانم كه خود در هر دو نوع دانشگاه پزشكي و صنعتي حضور داشته و مشاهدات من آمار فوق را تاييد مي‎كند.
علي‎رغم فضاي نااميدي حاكم بر كشور و به خصوص جوانان، وضعيت رو به به‎بود است. هر چند به كندي. البته حلقه‎هاي مفقوده‎ي زيادي در چرخه‎ي تحقيق و اقتصاد وجود دارد كه در اين نوشتار قصد پرداختن به آنان را ندارم ولي روند تغيير وضعيت را مثبت مي‎بينم.
اينترنت در به وجود آمدن اين وضعيت تاثير فوق‎العاده داشته و گزاف نيست اگر بگوييم نقش اول و اصلي را داشته است. پژوهش‏گران داخلي كارشان با كتاب‎خانه‎ها و مجلات و منابع داخل كشور و آن هم با اين وضع نابسامان هيچ‎گاه به پيش‎رفتي اين‎چنيني نمي‎رسيد.
رتبه‏ي ايران در حدود رتبه‏ي چهل‎و چندم جهان است يعني چيزي در حدود رتبه‎ي ايران در فوتبال دنيا! به عبارت ديگر آخرش همه‎ي ما سر و ته يك كرباسيم!
آخر كار بعد از بيست و پنج سال آقايان حوزوي فهميده‎اند كه اصل ماجرا دانشگاه است و علم از دانشگاه بيرون مي‎آيد و نه از جاهاي ديگر. اين را هم بايد به فال نيك گرفت. بگذريم كه هنوز هم مشكلات كم نيست ولي باز هم مي‎شود ته ليوان را كه كمي پر است ديد.



 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى