--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, March 28, 2004


ماندلا دوستت داريم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخکوک

در خبرها www.iran-emrooz.de آمده بود كه نلسون ماندلا، ره‏بر كنگره‎ي ملي آفريقا كه پس از چهل سال مبارزه با آپارتايد در آفريقاي جنوبي بالاخره توانست اين قوانين نژادپرستانه و ضدبشري را ملغي كند براي ديدار به ايران مي‎آيد.
البته اين خبر به خودي خود بسيار مايه‏ي خوش‎بختي و مباهات بود براي ملت ما كه افتخار ديدار با چنين فرد مبارزي را و آن هم كسي كه گاندي‎وار از نهضت بدون خشونت دفاع كرده و پس از پيروزي تمام دشمنان را – با وجود مخالفت انقلابيون- عفو كرده است داشته باشد. اما نه در چنين زماني كه ايران مذبح آزادانديشان و روشن‎فكران شده است و هر صدايي در گلو خفه مي‏شود. حضور ماندلا در ايران بهانه‏اي بود براي كم كردن فشارهاي خارجي و به خصوص افكار عمومي داخل و خارج از كشور كه حكومت ايران را ناقض حقوق بشر مي‏دانند. بنابراين خبر لغو اين سفر – البته به بهانه‎هاي كاري - مي‎تواند خبر بسيار خوشي تلقي شود.
پيش از اين كه اين خبر دوم مطرح شود تلويزيون رياكار ايران چند روزي بود كه به ماندلا بسيار علاقه‎مند شده و به پخش برنامه‎هاي مختلف در مورد ماندلا و مبارزات مردم آفريقاي جنوبي پرداخته و تحليل و خبر و فيلم سينمايي و مستند بود كه از اين جعبه‎ي دورويي و دروغ‎پرور پخش مي‎شد و از برادر نلسون تعريف فراوان بود كه به روي آنتن خلايق مي‏رفت.
مي‎شد مجسم كرد صحنه‎ي ديدار مقام معظم را با ماندلا كه صدا و سيما با چه آب و تابي آن را پخش مي‎كند و ماهي مي‏گيرد. خوش‎حاليم كه تير آقايان به سنگ خورده است و اين مرد شريف بازي‏چه‎ي مطامع شوم آقايان نشده است.
كاش آقايان از نلسون ياد مي‎گرفتند كه خود را از قدرت كنار كشيد و اجازه داد دموكراسي راه خود را طي كند. كاش ايناني كه خود را شيفته‎ي خدمت مي‎پندارند و نه تشنه‎ي قدرت يك بار از برادر نلسون مي‏پرسيدند كه او كه شيفته‎ي خدمت بوده چرا از قدرت كناره‎گيري كرده است؟
كاش آقايان از خود مي‎پرسيدند چرا ماندلا هيچ لقبي جز اسمش ندارد و كسي در هيچ جاي دنيا او را با مقام معظم و يا هر لقب دهن‏پركن ديگري نمي‏شناسد و فقط به او خيلي ساده مي‎گويند آقاي نلسون ماندلا.
كاش اين فيلم‎ها و تحليل‎ها در مورد ماندلا وقت ديگري پخش مي‏شد تا اشك ما كه به هنگام ديدن صحنه‎هاي مبارزات برادران سياهمان جاري مي‎شد با نفرت از آقايان آميخته نشود. و كاش آقايان مي‏فهميدند كه مخاطب مستقيم كلام نافذ و محكم نلسون در دادگاه آپارتايد هستند كه در دفاع از عمل‏كردش و در دفاع از شرافت انسان مطرح مي‏كرد.
آقاي ماندلاي عزيز! دمت گرم و سرت خوش باد. ما هميشه با چون شمايان حال كرده‎ايم و اين بار نيز به تيزهوشي شما آفرين مي‏گوييم. البته شايد هم ورق زمانه برگردد و شما به ايران بياييد. در آن صورت ما باز هم مي‎گوييم دوستت داريم. اما حتما اين نكته را نيز به شما خواهيم گفت كه كاش كمي بيش‎تر فكر كرده بوديد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى