--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, April 11, 2004


خشونت و مدارا
_________
رحيم مخکوک

همه‎ي ما به نحوي تندرو هستيم. اگر نماز مي‎خوانيم كافي است بدانيم كسي هست كه نماز نمي‎خواند و روزه نمي‎گيرد، آن وقت آن فرد برايمان به يك فرد غير قابل اعتماد تبديل مي‏شود و به خود اجازه مي‏دهيم هر تعبيري را در موردش به كار ببريم و تمام بغض خود را نثارش مي‏كنيم.
اگر نماز نمي‎خوانيم كافي است كسي را ببينيم كه نماز مي‎خواند و مثلا ريش مي‏گذارد. آن وقت سايه‎اش را با تير مي‎زنيم و تبديل مي‎شود به يك جوك براي محافل دوستانه‏مان و برايش داستان مي‎بافيم و از هر كاري كه مي‎كند ايراد مي‎گيريم.
ممكن است برخي از ما حق داشته باشيم. تندروي‎هايي كه در اطراف ما هر روز اتفاق مي‎افتد روح و روان همه را خراش مي‏دهد و زخمي مي‎كند و يك روح زخمي چه مي‎تواند بكند جز زخم زدن و اين از هر دو طرف ادامه مي‏يابد و تندروي تندروي را تشديد مي‏كند. نقطه‎ي غم‎انگيزتر ماجرا جايي است كه يكي از طرفين بر اريكه‎ي قدرت تكيه زده باشد و خود را صاحب جان و مال و ناموس طرف مقابل بداند.
اگر دو طرف با هم برابر باشند، در اين ماجرا تعادلي را مي‎توان انتظار داشت و عقلانيتي كه عقلاي دو قوم در ميان آورند و به تندروها بقبولانند كه جز خشونت راه ديگري هم هست و مي‏توان مدارا پيشه كرد و در عين حال حرف خود را هم زد و به ديگران هم اين حق را داد كه به نحو ديگري زندگي كنند. اما يك طرف كه زورمند باشد و زورمدار، طرف ديگر كتك‏خور مي‏شود و اخم مي‏كند و عقده‏اي مي‏شود و سعي مي‎كند فرار كند برود جايي كه خبري از اين بازي ناعادلانه‎ي ناخواسته نباشد. اگر يك طرف قدرت‏مند باشد و به طرف مقابل اجازه‎ي ظهور ندهد طرف مقابل طبيعي‏ترين عكس‎العملش اين است كه بي‎خيال همه چيز شود. سرش را در لاك خود فرو كند و قدرت را انكار كند. انگار كه وجود ندارد و تا مي‎تواند از آن فاصله بگيرد و اين همان اتفاقي است كه در پادگان‎ها مي‎افتد. يك شكاف عميق و خطرناك بين طبقات اجتماعي كه در درازمدت پايداري سيستم را زير سؤال مي‎برد.
و اما ما چه مي‎توانيم بكنيم. آيا اين شكاف به نفع جامعه است؟ آيا فروپاشي اجتماعي و حتي سياسي مطلوب ماست؟ آيا اگر همين ساختارهاي ناقص فعلي هم نباشد و مثلا با انقلابي ديگر و يا حمله‏اي نظامي همه چيز فرو بريزد در راه بهشت گام خواهيم برداشت؟ من اين گونه نمي‏انديشم. من فكر مي‎كنم مايي كه مي‎نويسيم مي‎توانيم نقش عقلاي قوم را بازي كنيم. من فكر مي‎كنم مي‏شود همه‏ي اتفاقاتي را كه دور و برمان مي‎افتد اعم از خوب و بد ببينيم و فارغ از اين كه چه كسي اين كار را مي‎كند به آن نگاه كنيم.
مثال بزنم و بحث را به پايان برسانم. من از شهردار تهران خوشم نمي‏آيد و تركيب شوراي شهر تهران را هم اصلا نمي‎پسندم اما نمي‎توانم برخي اقدامات مثبتي را كه حداقل تلاش مي‎كنند انجام دهند در راستاي عوام‎فريبي ارزيابي كنم. اصلا بگذار كارهاي خوب بكنند و نيتشان عوام‎فريبي باشد. كارهايي را كه اصلاح‎طلبان نتوانستند بكنند بگذار اينان بكنند تا ثابت كنند ما خوبيم. اگر احزاب در اين مملكت جا افتاده بود، آن وقت مي‎شد عضو حزب رقيب شد و قواعد بازي در آن هنگام به ما اجازه مي‎داد كه از هر كار جناح رقيب ايرادهايش را بزرگ كنيم. اما در حال حاضر من فكر مي‎كنم آن چيزي كه بايد تبليغ كرد مداراست، آن هم براي هر دو طرف. فراموش نكنيم كه اين قدرتمندان زورگو از همين اجتماع برخواسته‎اند و لابد زمينه‎اي مثلا دوهزاروپانصدساله در ما وجود داشته كه توانسته‎اند ظهور كنند. اگرعقلانيت و مدارا تبليغ شود مي‎توان اميدوار بود آن ديكتاتوري و خشك مغزي‎اي كه در بسياري از ما هست (و در قدرتمندانمان بيش‎تر) به آرامي جاي خود را به مدارا و تحمل نظرات مخالف بدهد. تنها در اين صورت است كه مي‎توان آسيب‎هاي جدي دوران گذار را كم كرد و تا حدودي به سلامت اين مرحله را به پايان برد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى