--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, April 15, 2004


با ولايت فقيه چه كنيم؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخکوک

سؤال كوتاه است و از ديد بسياري بدون ذره‎اي تامل جواب آن روشن است. ما ولايت فقيه را نمي‎خواهيم!
اين نخواستن از جنس نخواستن يك بچه نيست كه سر سفره به مادرش مي‎گويد اين غذا را دوست ندارد و مادر برايش غذاي ديگري درست مي‎كند. نيز از جنس نپسنديدن كت و شلوار به هنگام خريد هم نيست كه بحث سر جنس و شكل و رنگ و مدل آن باشد و با تعويض كت‎ و شلوار درست شود.
اين نخواستن مثل اين است كه يك ايراني كه البته هيچ اختياري هم به هنگام تولد نداشته ناراحت باشد كه چرا در ايران زاده شده و اين مليت را نخواهد. نخواستنى كه البته حق اوست و اما كسي هم از او نپرسيده كه چنين مي‎خواهد يا نه و حالا هم كاري‎اش نمي‎تواند بكند و تا آخر عمر به ريشش آويزان است. اين مقام از دل فرهنگ ديکتاتور پرور ما بيرون آمده است.
حالا سؤال را يك بار ديگر تكرار مي‎كنم:
با ولايت فقيه چه كنيم؟
بگذاريد يك بار هم كه شده فارغ از عجله و بغض به اين مساله كه من دوست دارم آن را معضل بنامم در آرامش و نه در عصبانيت فكر كنيم و ببينيم مي‎شود برايش راه حلي پيدا كرد يا نه؟
اول راه حل‎هاي موجود را بررسي مي‏كنيم:
1) برگزاري يك رفراندم در رد و يا قبول اصولي از قانون اساسي كه به ولايت فقيه مربوط مي‎شود و حذف اين مقام از مديريت كشور.
2) هر جا مي‎رويم شعار مرگ بر ولايت فقيه سر دهيم و آن قدر در و ديوار را از اين شعار پر كنيم و تبليغ كنيم كه ولي فقيه خودش از اين مقام استعفا كند و مقدمات حذف آن از قانون اساسي را فراهم كند.
3) ....
بگذريم. اين راه‎ها به نظر آن قدر سطحي مي‏رسد كه شكل اين نوشته را تا حدودي به طنز شبيه كرده و خنده‎دار است. فكر مي‏كنم بايد قبول كنيم كه اين مقام به ريشمان بند است و به اين راحتي‏ها هم نمي‎شود كاري‎اش كرد. البته اين با اين فرض است كه ما حركات خشونت‎آميز و توده‎اي (پوپوليستي) را نمي‎پسنديم و بنا بر تغييرات تدريجي و انجام اصلاحات و نه انقلاب داريم.
در اين تغييرات تدريجي دو هدف عمده مي‎شود در نظر گرفت. اول حذف كامل ولايت فقيه و دوم محدود كردن آن. صرف‎نظر از اين كه كدام گزينه قابل اجراتر و مطلوب‎تر است، من فكر مي‏كنم همه متفق‎القول باشيم كه هر يك از اين دو مي‎تواند يك هدف خوب باشد. اما من از ميان اين دو، دومي را انتخاب مي‎كنم. چرا كه هدف اول با حركات غيرخشونت‎آميز به مراتب دست‎نيافتني مي‏رسد. به راحتي مي‏توان متصور بود كه عده‏اي كه واقعا به اين اصل معتقدند و هم عده‏اي كه منافع خود را در آن مي‎بينند به اين راحتي‏ها در مقابل حذف اين مقام كوتاه نخواهند آمد و خون و خون‎ريزي مي‎شود و معلوم هم نيست نتيجه بدهد. تند و تيز كه بخواهي نتيجه بگيري، طرف مقابل هم تند و تيز برخورد مي‎كند و سركوب مي‏كند. كما اين كه حركات اين چنيني در اين چند سال داشته‎ايم و آقايان صراحتا اعلام كرده‎اند كه از راه انداختن حمام خون ابايي ندارند. بنابراين من در مورد هدف اول مي‎گويم: نميشه! ولي اگه بشه، چي ميشه! بالفرض هم که اين حرکات به نتيجه برسد با توجه به اين که ولايت فقيه ستون اصلى قانون اساسى فعلى است حذف آن باعث فرو ريختن تمامى ساختارهاى فعلى مى شود و اين به معنى يک انقلاب ديگر است که اصلا نتيجه اش معلوم نيست به تر از انقلاب سال ۵۷ باشد.
هدف دوم كه همان محدود كردن ولايت فقيه است چند فايده دارد. اول اين كه در چارچوب قانون مي‏توان براي آن راه‎هايي يافت كه شايد با صدمات كم‏تري بتواند تبليغ شود. دوم اين كه عقلاي جناح راست نيز احتمال دارد با اين نظر هم داستان شوند و به اين ترتيب ضمن اين كه عده‎اي از مخالفان به موافق تبديل مي‏شوند احتمال موفقيت آن هم افزايش مي‎يابد. سوم اين كه نيازي به تغييرات بنيادين نيست كه واكنش شديدي به هم‎راه داشته باشد. چهارم اين كه نمونه‎هاي موفقي از اين استراتژي در تاريخ كشورهاي جهان يافت مي‎شود و از آن جمله مي‎توان به انگليس و اسپانيا اشاره كرد كه حكومت پادشاهي دارند و در ضمن دموكراسي هم ايجاد كرده‎اند. به عبارت ديگر بايد بپذيريم كه مقام ولايت فقيه با دموكراسي ذاتا مشكلي ندارد و اگر بتوانيم آن را محدود كنيم ممكن است به هدف مطلوب دست يابيم و در كنار آن از حركات تند و خشن كه نهادينه شدن آن‏ها جاي سؤال بسياري دارد جلوگيري كنيم.
به گمانم دو گروه همين الان به شدت از من و اين نوشته عصباني‎اند. راست‎هاي تندرو و چپ‏هاي تندرو. من اينان را به دست برداشتن از تندروي دعوت مي‎كنم و از راست‏هاي ميانه‎رو خواهش مي‎كنم به چپ‏هاي ميانه‎رو بپيوندند. چه به‎تر كه به جاي اين كه دو جبهه‎ي چپ و راست وجود داشته باشد دو جبهه‎ي تندروها و ميانه‎روها وجود داشته باشد. فكر مي‎كنم در چنين آرايشي از نيروها ميانه‎روها شانس بيش‎تري دارند چرا كه زمان تندروها را به ميانه‎رو تبديل مي‎كند.
منتظر نقدهاى خردمندانه ى عزيزان از هر جناح کند و تند و چپ و راست هستيم.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى