--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, April 23, 2004


كديور، مدير پروژه‎ي تحديد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخکوک

خبر براي من تكان‎دهنده بود:
انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در نامه‎اي به ره‎بر ايران از او خواسته است تا همان‎گونه كه خود اعلام كرده است كه امسال سال گزارش‎دهي به مردم است، از خود شروع كند و گزارش عمل‎كرد خود در زمينه‎ي آزادي بيان را به اطلاع مردم برساند. آقاي كديور كه دبير اين انجمن است در اين نامه با شهامت به ره‎بر انقلاب اعلام مي‎كند كه او را در تضييقاتي كه در اين سال‎ها بر اهل قلم رفته است مسؤول مي‎داند و خواستار پاسخ‎گويي او مي‎شود.
نكات زير گفتني است:
1) صرف‎نظر از واكنش ره‎بر انقلاب، اين گامي است در جهت استفاده از امكانات محدود و قانوني موجود براي محدود كردن و به چالش كشيدن مباني نظام كه از اهداف اوليه‎ي آن فاصله‎ي فراواني يافته‎اند. پس هنوز هم در اين عرصه مي‏شود اميدوار بود كاري انجام شود و مي‎توان به راه‎كارهاي پروژه‎ي تحديد فكر كرد.
2) واكنش ره‎بر در اين زمينه مي‎تواند يكي از موارد زير باشد. ايشان يا بايد گزارش بدهد كه آن گزارش اگر صادقانه باشد به محدود كردن كساني مي‎انجامد كه مخالف آزادي بيان هستند و اگر دروغ باشد باعث كم‎تر و كم‎تر شدن وجهه‎ي ايشان در برابر افكار عمومي و به خصوص در برابر كساني كه هنوز به ايشان اعتماد دارند مي‎شود. واكنش ديگر مي‎تواند قهري باشد كه ظلم از اين نوع فقط پايه‎هاي حكومت را سست مي‎كند. وقتي كسي به جرم نامه نوشتن به ره‎بر و اين كه از او خواسته كه فرمان خود را كه عين قانون است اجرا كند به دادگاه برود جز كم‎تر شدن حمايت افكار عمومي نتيجه‎اي ندارد و البته كديور هم كسي نيست كه از رفتن به زندان ابايي داشته باشد. آيا مذهبي‏هاي سنتي از خود نمي‏پرسند چرا بايد با يك روحاني چنين برخوردي بشود و او چه كرده است؟ واكنش ديگر هم سكوت است كه در اين صورت راه براي ارسال نامه‎هايي از اين دست باز مي‎شود و مي‎توان شاهد ارسال نامه‎هايي اين چنيني بود كه هر روز به صورت سرگشاده منتشر مي‎شود و شايد حتي به تديج سر از مطبوعات و رسانه‎هاي رسمي جمهوري اسلامي درآورد. در هر صورت واكنش هر چه باشد، در مجموع نتيجه به نفع اصلاحات خواهد بود.
3) محافظه‎كاران با اين حركت در بازي‎اي كيش مي‎شوند كه حتي ورود به آن را هم قبول نداشتند و حالا مجبورند در آن حداقل براي يكي دو حركت هم كه شده بازي كنند.
4) اين فقط يك كيش است. مات نيست. مهم اين است كه اين بازي در جريان باشد. در نهايت و در دراز مدت كسي بازي را مي‎برد كه عاقل‎تر باشد. حتي اگر محافظه‎كاران آن قدر عاقل شوند كه اين بازي را ببرند، من باز هم براي آنان كف مي‎زنم. مهم عقلانيت است كه بايد نهادينه شود.
5) براي كساني كه اين‎چنين صادقانه و شجاعانه حق‎گويي مي‎كنند آرزوي موفقيت مي‎كنيم. خداوند ما را هم در زمره‎ي آنان قرار دهد كه جهاد برتر سخن حقي است كه نزد ظالمي گفته شود.

لينک به اصل خبر


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى