--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, April 24, 2004


واكنش پنجم
ــــــــــــــــــــــ
رحيم مخکوک

مطلب قبلي كه خاطر دوستان هست. اين جملات را كه چند خط انتهايي نامه‎ي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات است دلم نيامد در وبلاگ نياورم:
به راستی مقام رهبری درباره اعمال فشار بر مجلس شورای اسلامی و جلوگيری از اصلاح قانون مطبوعات و سلب حق تقنين از قوه مقننه چه جوابی دارند؟ در شرايطی كه حتی در برخی از كشورهای خاورميانه شاهد حذف مجازات زندان برای جرائم مطبوعاتی هستيم، پاسخ آن مقام محترم به زندانی بودن بيش از ده روزنامه‌نگار چيست؟ مقام رهبری برای توقيف نزديك صد نشريه در كمتر از چهار سال – كه يك ركورد جهانی محسوب می‌شود- چه جوابی دارند؟
لازمه لاينفك پاسخگويی پرسشگری است، و پرسشگری هرگز بدون مطبوعات مستقل، منتقد و آزاد محقق نمی‌شود. در كشوری كه منتقدان و مخالفان قانونی شما از حق داشتن روزنامه محرومند و روزنامه‌ها به دليل انتشار بخشی از نامه نمايندگان مجلس شورای اسلامی به مقام رهبری توقيف می‌شوند، چگونه می‌توان از پاسخگويی و پرسشگری واقعی دم زد؟
به هر حال اگر شخص اول كشور صدای فزاينده اعتراض ملی را شنيده باشند و خود را آماده اصلاح ساختاری رويه پيشين و پاسخگويی به مطالبات ملی، نهادهای مدنی و مطبوعات كرده باشند، زهی سعادت. لذا برای برداشتن قدم اول پاسخگويی در حوزه آزادی مطبوعات، مطالبات خود را به طور مشخص اعلام می‌داريم:
١- مقام رهبری كارنامه پانزده ساله خود را در حوزه آزادی بيان و مطبوعات به پيشگاه ملت ارائه فرمايند.
٢- رفع توقيف از نشريات توقيف‌ شده و جبران خسارات مادی و معنوی ناشی از توقيف انتشار آنها.
٣- آزادی فوری كليه روزنامه نگاران و نويسندگان مطبوعات و رفع اثر از محكوميت صادره.
٤- تضمين اجرای كامل و دقيق اصول بيست و چهارم و يكصدوشصت و هشتم قانون اساسی خصوصا توسط قوه قضائيه.
٥- برخورد قانونی با كليه مقامات رسمی و اشخاصی كه از طرق غيرقانونی و شبه قانونی اقدام به توقيف مطبوعات و نقض حقوق مطبوعات و روزنامه‌نگاران كرده‌اند.
٦- رفع مانع از اقدامات نمايندگان مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح قانون مطبوعات.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات شيوه پاسخگويی مقام رهبری را به مثابه ميزان صداقت مقامات جمهوری اسلامی ايران در امر پاسخگويی تلقی می‌كند.

و يك سؤال: به نظر شما محتمل‎ترين واکنش ره‎بر چيست؟ من كه فكر مي‎كنم ايشان سكوت كند. سكوت هم همان طور كه مي‎دانيد سرشار از ناگفته‎هاست. به نظر شما ناگفته‎هاي ره‎بر چيست؟ هر چه هست بايد جالب باشد. ما منتظر مي‎مانيم تا كتاب اين ناگفته‎ها هم مثل ناگفته‏هاي رئيس‏جمهور چاپ شود.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى