--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, May 23, 2004


سفر نامه لوگزامبورگ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس

گزارشی مصور از سفر نیم روزه به لوگزامبورگ:
مقدمه: این کشور کوچک با 450 هزار نفر جمعیت جزو اولین کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا است و در قلب اروپا بین فرانسه بلژیک و آلمان قرار دارد. لوگزامبورگ در سال 1839 استقلال خود را (از هلند) به دست آورد. زبان رسمی کشور فرانسه است، لوگزامبورگیش زبان دوم و تقریبا اکثر مردم قادر به صحبت به آلمانی و انگلیسی هم هستند. مساحت این کشور کوچک 2586 متر مربع است. جمعیت کم؛ میزان تولید و صادرات بالا اقتصاد پایدار این کشور را تضمین کرده. بانک‌های بسیار زیادی (حدود 200 بانک) که اکثر آنان با سرمایه‌گذاری خارجی اداره می‌شوند یکی از منابع درآمد لوگزامبورگ است. از نظر عدم اشتغال لوگزامبورگ با 4.1% جزو بالاترین اشتغال زایی حتی در بین کشورهای صنعتی مثل آلمان با حدود 10% و انگلیس با 6% است! درصد زیاد خارجی‌ها که در شهر لوگزامبورگ چیزی در خدود 51% و در کل کشور 31% است از موارد بارز قابل مشاهده است.
جالب اینکه با وجود جمعیت 450 هزارنفری 350 هزار اتوموبیل وجود دارد! راهنمای تور به ما متذکر شد که مواظب رانندگی باشیم چون از دید او مردم لوگزامبورگ رانندگی بلد نیستند! (البته من که در تهران رانندگی کرده‌ام نظر متفاوتی داشتم! خوب دیدگاه‌ها متفاوت است!) اینهم عکسی از گروهی از پلیس‌های شهر .
میزان تولید ناخالص داخلی –به نسبت جمعیت- (GDP per capita) در لوگزامبورگ در بالاترین رده جهانی قرار دارد! (GDP world ranking)
اگر اطلاعات دیگری از این کشور می‌خواهید به این سایت (سایت سیا!) سری بزنید.
شهر لوگزامبورگ در ارتفاع وارد شده و قسمت‌های مختلف شهر اختلاف ارتفاع قابل توجهی دارند. در بعضی نقاط شهر حتی برای افراد پیاده آسانسورهایی طراحی شده تا از بخش پایینی به بالای شهر تردد را تسهیل می‌کند.(توضیح: بر روی عکس‌های کوچک کلیک کنید تا آنها را ببینید؛ بعضی عکس‌ها را هم برای اینکه صفحه سنگین نشود بصورت لینک هستند)
وقتی که با ماشین از مرز آلمان وارد لوگزامبورگ شوید از روی این پل وارد شهر لوگزامبورگ خواهید شد:

پل ورودی شهر لوگزامبورگ 


چند عکس از نمای مختلف شهر: (از بالا! به جزاولی و آخرین عکس که از پایین گرفته شده!)

  نمایی از شهر از پایین  ;        ;   
;    ;    ;   ;     نمایی از شهر از پایین 


توریست‌های بسیار زیادی روزانه از لوگزامبورگ دیدار می‌کنند: Picture 1 ; Picture 2 .
این مجسمه صلح در یکی از میادین اصلی شهر است، در ضمن یادبودهایی برای کشتگان جنگ جهانی هم در نقاطی از شهر دیده می‌شود (عکس سمت راست):

    ;  


این شهر در سال 1994 به لیست میراث تاریخی یونسکو اضافه شده است: (Picture)
در شهر قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که از دیدنی‌ترین قسمت‌های آن پناهگاه‌ها و زیرزمین‌هایی (casemates) است که برای دفاع از قلعه ساخته شده و از جهات مختلف با 50 توپ از قلعه محافظت می‌‌کرد: casemates 1 ; casemates 2 ; casemates 3 .
از جایی که مارمولک این روزها شدیدا پر طرفدار شده و دوست وبلاگ نویسی هم با همین نام داریم (که این عکس به یاد اوست!) برای شادی و رفاه حال دوستان این عکس که کمی بی‌ربط به موضوع است را هم اینجا قرار می‌دهم!
این هم رد پای مخالفین کاپیتالیسم در لوگزامبورگ!
درآخر حیفم آمد اینرا نگویم که در این سفر هنگامی که از تریر (Trier که قدیمیترین شهر آلمان - بدست رومی‌ها قبل از میلاد مسیح ساخته شده) می‌گذشتیم به این نتیجه هم رسیدم که انقلاب ما به آلمان صادر شده ! (نمی‌دانم این نوشته چند سال است که در این مکان است ولی احتمالا چون فکر می‌کنند اثر هنری است آنرا پاک نمی‌کنند!)
این چند عکس هم حسن ختام این گزارش: Picture 1 ; Picture 1 ; Picture 1 ; Picture 1

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى