--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, May 04, 2004


خداحافظ خاتمي!
ــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

نامه‏ي خاتمي بالاخره منتشر شد و البته همان طور كه انتظار مي‎رفت در آن حرف تازه‎اي نبود. از حرف‏هاي تند نيز خبري نبود. از خلوت خود با ره‎بر و ساير مسؤولين هم هيچ سخني به ميان نيامد و در مورد بحران‎ها هم هيچ مطرح نشد كه با آن چه از او مي‎شناسيم انتظاري جز اين هم نبود. خاتمي در اين نامه هم همان خاتمي هميشگي بود!
سعي كردم نكات مهم اين نامه را براي كساني كه مطالعه نكرده‎اند به طور خلاصه بيان كنم. مطلبي كه در اين نامه به وضوح احساس مي‏شود اين است كه او به آن چه مي‏گويد اعتقاد دارد. صداقت را در خاتمي نمي‎توان انكار كرد. هر چند كه او آن گونه كه ما مي‎خواستيم نبوده است و سرعت اصلاحات از حوصله‎ي بسياري از ما كم‎تر بود، اما نمي‎توان بر بزرگي كاري كه انجام شده اعتراف نكرد و از كنار حرف‎هايي كه در اين نامه زده مي‏شود بي‎اعتنا گذشت. خاتمي سالي ديگر مي‎رود و با آن چه در او سراغ داريم به احتمال زياد در آينده‏ي سياسي ايران جايي نخواهد داشت، اما يادش در ذهن من باقي خواهد بود. حداقل هر بار كه از اطراف پل سيدخندان رد مي‎شوم به ياد مي‎آورم كه او خون دل خورد اما هميشه به مخالفانش لب‎خند زد. من از ياد نخواهم برد كه رئيس جمهور ما كسي بود كه به شعور ما احترام گذاشت و ما را مثل بسياري ديگر چهارپا فرض نكرد. من از ياد نخواهم برد كه در اين سال‎ها هر وقت خواستم بي‎دغدغه از او انتقاد كردم و ذره‎اي ترس به دلم راه ندادم. من فراموش نخواهم كرد كه او به رغم لباسش سعي نكرد تا به يك قديس تبديل شود و هر چند مي‎توانست، اما تلاش نكرد تا يك قهرمان باشد، چون اين را چاره‎ي كار نمي‎دانست. او كم اشتباه نكرد اما دروغ نگفت و اين يعني مرد بزرگي بود. خدايش بيامرزاد!

اهم موارد مطرح شده در نامه اي براي فردا:
تاكيد بر وجود استبداد نهادينه در ايران
حمله به شوراي نگه‎بان
ادامه‏ي فعاليت محفل قتل‎هاي زنجيره‎اي در خارج از وزارت اطلاعات
مخالفت با اپوزيسيون دولتي
تاكيد بر اهميت كار جمعي و تحمل مخالف: “ آن‌گاه كه بپذيريم با همديگر بهتر مي‌فهميم و كمتر اشتباه مي‌كنيم، به راهبرد و رويكرد درست دست يافته‌ايم.... با اين نگاه است كه مي‌توان حتما پيروز شد، نه بر مخالف، كه با مخالف و نه در عرصه‌ي سياست كه در همه‌ي عرصه‌هاي جامعه.“
محكوم كردن شعار ذوب در ولايت
محكوم كردن ستم‎كاران بر اهل علم و دانش
آبادي و توسعه از دموكراسي و حقوق بشر جدايي ناپذير است.
محكوم كردن محكمه‏هايي كه در آن داور و بازجو و مدعي و مجري يكي است.
محكوم كردن شديد حكم اعدام دكتر آقاجري و به سخره گرفتن قاضي اين پرونده
تاكيد بر دست‎آوردهاي اقتصادي دولت اصلاحات
تاكيد بر سياست تنش‏زدايي در سياست خارجي


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى