--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, May 07, 2004


كدام زبان به‎تر است؟
(تاملي در نظريه‎ي زبان‎ها)
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

چند سال پيش عزيزي كه بعدها از پشت به خودش خنجر زد و هنوز هم او را بسيار دوست مي‎دارم به من گفت تا فكر كنم ببينم چرا در قرآن آمده است كه خدا در اختلاف زبان‏ها براي انسان‏ها نشانه‏هايي قرار داده است. هر چند بسيار فكر كردم و دليل قابل ملاحظه‏اي نيافتم اما هميشه اين مساله مورد علاقه‏ي من بوده است و گاه گاه به آن مي‎انديشم. يكي از آخرين نتايجي كه خودم به تنهايي به آن رسيده‎ام!!! را مي‎خوانيد:
زبان‎هايي كه براي صحبت كردن به آن‎ها انرژي كم‎تري صرف مي‎شود، گوش‎نوازتر هستند. به اين ترتيب، زبان‏هايي مثل فرانسوي، ايتاليايي و اسپانيولي واقعا زيبا هستند و من اين دو آخري را واقعا دوست مي‎دارم گوش كنم. هم‎چنين در مورد انگليسي و عربي مي‎توان گفت كه زيبا نيستند و در مورد روسي و آلماني به جرات مي‎توان گفت كه گوش‎آزاراند.
اگر بپذيريم كه انسان‏ها در هر رابطه‎اي خواه خصمانه و خواه دوستانه دارند با هم گفت‎وگو مي‏كنند، پس جنگ، بحث، معاشقه، نامه‎نگاري، مقاله‏نويسي، آواز خواندن، ترور، تجاوز، نصيحت، امر به معروف و گدايي كردن همه انواع مختلف گفت‎وگو هستند. اگر معيار فوق را براي زيبايي زبان بپذيريم، بايد ببينيم در اين برخوردها، طيف انرژي چگونه گسترده شده است. هر چه انرژي در طول زمان پخش و يك‎نواخت‎تر شود، آن زبان هم زيباتر مي‏شود. به اين ترتيب زبان خشونت كه تمام انرژي را در لحظه‎اي منتقل مي‏كند زباني زشت و زبان معاشقه كه در طول زمان مفاهيم را منتقل مي‎كند زبان زيبايي است. من فكر مي‎كنم هر چه زباني زيباتر باشد اثر خوبش هم در جهان بيش‎تر است. پس اگر مدارا كنيم و انرژي را آرام آرام در طول زمان پخش كنيم نتيجه هم به‎تر خواهد بود.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى