--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, May 09, 2004


هايزنبرگ، قهرمان مدارا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

از هايزنبرگ برايتان گفته بودم. ذكر اين نكته هم خالي از لطف نيست.
تداوم هم‎كاري علمي هايزنبرگ با دولت آلمان و عدم ترك آلمان در خلال سال‎هاي مصيبت‎بار جنگ جهاني دوم باعث شد تا هيتلر براي ساخت بمب اتمي هيچ گام عملي برندارد. در حالي كه انستيتويي كه هايزنبرگ در آن فعاليت مي‎كرد پر از فيزيك‎دانان اتمي بود و در راس آن‎ها هايزنبرگ قرار داشت، پتانسيل آلمان براي ساخت بمب اتم اگر از آمريكا بيش‎تر نبود، خيلي هم كم‎تر نبود. آن‎ها گزارشي تهيه كردند كه به هيتلر اطمينان مي‎داد با توجه به امكانات مورد نياز براي ساخت بمب اتمي، كار اين جنگ با بمب اتمي به پايان نمي‎رسد و همين گزارش باعث شد تا هيتلر فكر ساخت بمب اتمي را از سر بيرون كند. هر چند اين گزارش صادقانه تهيه شده بود و در واقع يك خطاي علمي به شمار مي‎رفت، اما مجسم كنيد اگر چنين نمي‏شد و هيتلر جنگ را با افكندن دو بمب اتم بر لندن و نيويورك مي‏برد! هم‎چنين مجسم كنيد سازمان ملل متحدي را كه هيتلر و موسيليني براي دفاع از صلح تاسيس مي‎كردند و حق وتويش را هم براي خود برمي‎داشتند.
فعاليت‎هاي هايزنبرگ در راستاي دفاع از صلح پس از جنگ نيز ادامه يافت و چهارده سال پس از پايان جنگ و در حالي كه دولت آلمان مشغول مقدمه‎چيني براي توجيه آغاز ساخت بمب اتم بود، به انتشار اعلاميه‏اي انجاميد كه اعلاميه‎ي هيجده گوتينگني نام گرفت. اين فيزيك‎دانان در گوتينگن آلمان بر اين نكته پافشاري كردند كه ساخت بمب اتم حتي به عنوان يك نيروي بازدارنده‎ي دفاعي توجيهي ندارد و به اين ترتيب افكار عمومي آلمان را با خود هم‏راه كردند و مانع از آغاز اين پروژه كه مي‎توانست آلمان را وارد جنگ جديدي كند شدند.

روحش شاد و راهش پر ره‎رو باد


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى