--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, May 22, 2004


دوم خردادى ديگر رسيد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پارسا صائبى

در سالگرد دوم خرداد ، بد نيست يکبار ديگر به پديده اى به نام اصلاحات نگاهى دوباره و موجز داشته باشيم:

الف)اصلاحات شکست خورد چون کسى نميدانست اصلاحات چيست. اکنون نيز واقعا معلوم نيست که در ذهن و ضمير اصلاح طلبان حکومتى چه ميگذرد. آيا واقعا حتى اين روزها و بعد از گذشت ساليان و پشت سر گذاشتن تجربياتى چنين تلخ، آنها (‌اصلاح طلبان حکومتى) ميدانند که انتظاراتشان از اصلاحات چيست؟

ب) در عين حال چنان موجود هيولا و فربه اى از اصلاحات ساخته بودند که دوستان تئورى زده و اهل نظر خود را به آن مشغول کرده بودند. اصلاحات روى کاغذ به خوبى پيش ميرفت و کسانى مثل جلايى پور هر روز ترمينولوژى جديدى در مى آوردند حسن باستانى منطق اصلاح طلبى مى نوشت سروش مرتب همه را به لزوم دادن تئورى براى اصلاحات دعوت ميکرد و کسانى مثل مرديها چنان چار نعل به سمت ليبراليسم ميتاختند که کسى حتى براى يک لحظه هم درنگ نمى کرد که اين موجودى که قرار است اصلاحات روى آن انجام بگيرد به شدت موجودى زنده حساس و داراى نيروهايى ويرانگر است و لزوما هر فرايندى را تنها به خاطر آرام بودن و سرعت کم نميپذيرد و اتفاقا نسبت به اين فرايند هاى آرام، واکنش هاى بسيار شديد در دراز مدت از خود نشان مى دهد.

ج)دوستان ما شرايط جهانى را فراموش کرده بودند ، خود را در لابراتوار تاريخ مى ديدند و ميخواستند سر صبر و با حوصله بسيار و با صرف حداقل هزينه ها حد اکثر بهره را ببرند ، حال اينکه در منطقه بلاخيز خاورميانه و در شرايط پر تب و تاب جهانى که هر لحظه معادلات در حال عوض شدن است نميتوان جنبش نرم و آرام و اصلاحات ترو تميز راه انداخت.

د) متاسفانه تاريخ نشان داده است که قريب به اتفاق تحولات تاريخى را تغييرات شديد مانند جنگ ، بحرانهاى اقتصادى و ساير وقايع خارج از کنترل انسان ميسازند. نميتوان در دفتر روزنامه نشست و پيپ کشيد و حرف هاى روشنفکرى زد و اصلاحات ورزيد و جامعه ايران و حاکميت را به بهداشتى ترين وضع ممکن عوض کرد.

بديهى است که به ساير عوامل و مشکلات عملى در اين مطلب پرداخته نشد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى