--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, May 16, 2004


نتيجه‏ي يك جدال علمى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

قسمت‏هايي از مصاحبه‏ي دكتر فريدون هژبري، رئيس انجمن دانشگاه صنعتي شريف را در مورد جنجالي كه به تازگي در آمريكا بر سر چاپ مقالات علمي ارسال شده از ايران و چند كشور ديگر پديد آمد را با توضيحاتي افزون بر مصاحبه مي‎خوانيم:
حدود دو سال پيش بود كه IEEE يعني انجمن مهندسان برق و الكترونيك اعلام كرد كه محدوديت‏هايي براي اعضاي خود كه مقيم كشورهاي ايران، عراق، كوبا، كره‎ي شمالي، سودان، ليبي و سوريه هستند اعمال مي‎كند. مهم‎ترين اين محدوديت‎ها عدم ويرايش مقالات ارسال شده از طرف محققين اين كشورها براي چاپ در مجلات بود. لازم به ذكر است كه IEEE يم مؤسسه‎ي دولتي آمريكايي است، اما با توجه به اين كه بزرگ‎ترين انجمن حرفه‎اي جهان محسوب مي‎شود، بسياري از افراد كشورهاي ديگر عضو آن هستند و سالانه در بسياري از كشورها كنفرانس برگزار مي‎كند. IEEE با اين استدلال كه ويرايش مقالات ارسال شده براي چاپ در مجلات (و نه كنفرانس‏ها) در حقيقت يك نوع انتقال تكنولوژي به كشورهاي ديگر محسوب مي‏شود، اين امر را مشمول قانون تحريم دانست و ممنوع اعلام كرد.
با اعلام اين موضوع اعتراض‏هاي زيادي از داخل و خارج آمريكا به IEEE كه صدها هزار عضو دارد ارسال گرديد. در واقع اين مساله‏ي مهم در نظر گرفته نشده بود كه تكنولوژي اصلي در مقاله‏ي ارسال شده است و نه در اشكالاتي كه براي رفع آن نياز به ويرايش مقاله است. در هر صورت در حالي كه اين مشكل به تدريج به ساير انجمن‎هاي علمي و صنفي آمريكا نيز سرايت مي‎كرد، اداره‏ي خزانه‎داري آمريكا نيز اين موضوع را تاييد كرد و وضع را وخيم‎تر كرد. اما اين باعث نشد تا كساني كه به اين مساله اعتراض داشتند ساكت شوند. از جمله ارگان‎هايي كه براي حل اين مشكل تلاش زيادي را انجام دادند، SUTA و دكتر فريدون هژبري، يعني رئيس اين انجمن بود. به هر حال ماجرا تا آن‎جا پيش رفت كه رئيس انجمن شيمي‎دانان آمريكا كه يك ايراني است، با شهامت تمام اعلام كرد كه به نظرش چاپ مقالات از ايران نقض قانون تحريم نيست و از اين پس به اين كار اقدام مي‎كند و حتي حاضر است به دادگاه برود و در دادگاه از اين نظر خود دفاع خواهد كرد. اين موضوع و ساير فشارها باعث گرديد تا اداره‎ي خزانه‎داري آمريكا تسليم شود و ممنوعيت ويرايش مقالات ارسالي از ايران را ملغي كند. اما هم‏چنان محدوديت‎هاي ديگري كه براي اعضاي ايراني در نظر گرفته شده اعمال مي‎شود كه احتمالا به مرور زمان آن‎ها هم حذف خواهد شد.
اين پيروزي بزرگي بود. دست دوستان درد نكند.
البته در مورد ايران و علم و تروريسم به زودي و در مطلب ديگري در خدمتتان خواهم بود.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى