--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, May 12, 2004


معرفى فيلم ۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آليوس ماکسيموس


هدف من از اين یادداشت‌ها تعریف داستان فیلم (مثل سیمای لاریجانی!) یا نقد فیلم‌ها نیست چرا که منتقد نیستم (ولی منتقدها را دوست دارم!)؛ بلکه نوشتار کوتاهی است برای معرفی فیلم‌ها به دوستانی که آنها را ندیده‌اند و شاید تبادل دیدگاهها با دوستانی که فیلم‌ها را دیده‌اند!
Kill Bill
ابتدا به بهانه شروع اکران قسمت دوم فیلم بیل را بکش (Kill Bill) می‌خواستم راجع به قسمت اول این فیلم بنویسم. فیلم محصول 2003 و چهارمین کار کوینتین تارانتینو (بعنوان کارگردان) و می‌توان گفت یکی از بهترین آنها است. داستان عروسی که شب عروسیش تبدیل به کشتار می‌شود و در صدد انتقام بر‌می‌آید. مثل دیگر کارهای تارانتینو یکی از نقطه قوت‌های فیلم موسیقی متن زیبای آن است. فیلم با آهنگ زیبای بنگ بنگ (Bang bang) آغاز می‌شود و با ملودی معروف Lonely Shephard ساخته زامفیر (Zamfir) خاتمه پیدا می‌کند. به جرات می‌توانم بگویم که بین اولین فیلم‌هایی بود که وقتی تیتراژ نهایی فیلم آمد تقریبا تمام تماشاچی‌ها بر روى صندلی میخکوب شده بودند؛ هم بخاطر آخرین جمله فیلم و هم به خاطر موسیقی پایانى که همان تم معروف Lonely Shephard است. بازی اوما تورمن در نقش عروس (نقش اول فیلم) فوق العاده ودر اصل گواه اینکه چرا تارانتینو 1 سال شروع پروژه این فیلم را بخاطر بارداری اوما تورمن به تاخیر انداخت(تارانتینو اصرار داشت که او نقش اول را بازی کند). مانند کارهای دیگر تارانتینو خشونتِ مضحک (خشونتی که خنده‌‌دار به‌نظر می‌رسد) مایه اصلی فیلم است و در عین حال در صحنه‌هایی از فیلم طنزهای نابى هم وجود دارد. توصیه‌ای که به دوستان دارم اگر این فیلم را ندیده‌‌اید حتما نسخه با کیفیت آن را ببینید!
We Were Soldiers
فىلم ما سربازبودیم ( We were Soldiers ) محصول 2002 با بازی مل گیبسون بر اساس داستان واقعى اولین نبرد سنگین و رودرروی آمریکایی‌ها در ویتنام است. کلنل مور (مل گیبسون) رهبری حدود 400 سرباز آمرىکایی را در نبردی علیه 2000 سرباز ویتنامی در 14 نوامبر 1965 بر عهده دارد. فیلم واقعیات جنگ را نشان می‌دهد و بدون قهرمان سازی روش رهبری کلنل مور و همینطور فرمانده سربازان ویتنامی را نشان می‌دهد! ساختار قوی فیلم و دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های بسیار زیبا و صحنه‌هایی بسیار واقعی از جنگ که در خصوصا در یک بخش مو بر تن هر کسی سیخ می‌کند از نقاط مثبت فیلم است! شاید سخنانی که کلنل مور قبل از اعزام به جنگ برای سربازانش بیان می‌کند نقطه اوج مونولوگ‌های فیلم است! (در سایت رسمی فیلم می‌توانید این سخنرانی را بخوانید در این آدرس هم می‌توانید در ضمن خواندن متن به آن گوش دهید) قسمتی از این سخنان: "ما داریم به گذرگاهی با سایه مرگ مى‌رویم؛ جایی که شما باید از جان فرد کنار خود محافظت کنید؛ بدون اینکه به رنگ پوست او توجه کنید یا به اینکه خدا را به چه اسمی می‌نامد؛ همانطور که او از جان شما محافظت خواهد کرد."
Shawshank Redemption
"ترس می‌تواند تو را زندانی کند؛ امید رهایت می‌کند!" شاید خیلی از شما فیلم زیبای بازپرورى در شاوشانک ( Shawshank Redemption ) که محصول 1994 است را دیده باشید. اىن فیلم از معدود فیلم‌هایی که هر چند بار ببینی باز هم جدید است (برای من که اینطور بوده!) تیم رابینز و مورگان فریمن نقش‌های اول و دوم را بازی مى‌کنند و داستان فيلم بر اساس داستان استفن کينگ و ريتا هيوارد است. فیلم داستان کارمند بانکی است که به اتهام قتل همسرش زندانی می‌شود ولی در زندان با فکر و امید زندگی جدیدی برای خود و هم‌بندانش و حتی زندانبان سنگدل و رییس زندان می‌سازد! فیلمی که نشان می‌دهد که امید چه‌ها که نمی‌تواند بکند! در اینجا هم می‌توانید مطالب زیادی راجع به این فیلم پیدا کنید!
Bruce Almighty
“And that’s the way the cookie crumbles!!” جمله معروف فیلم کمدی Bruce Almighty است محصول 2003؛ با نقش‌‌آفرینی جیم کری، مورگان فریمن و جنیفر آنیستون داستان مردی است که خدا می‌شود! گزارشگری که از کار خود بعنوان گزارشگر طنز راضی نیست و می‌خواهد در پخش اخبار کار کند. بازی عالی جیم کری و متن خوب فیلم از آن فیلمی خنده‌دار و طنزی ناب و در عین حال فکر برانگیز ساخته! یک نکته مثبت بازی عالی مورگان فریمن در نقش خدا است! (انتخاب او برای نقش خدا کاملا هدفدار بوده!) یک جمله جالب از این فیلم: دنبال معجزه نگرد؛ خودت معجزه باش! در نسخه دی وی دی این فیلم صحنه‌هایی که در نسخه نهایی حذف شده نیز موجود است که چند تا از صحنه‌های حذف شده فوق‌العاده‌اند! علت حذف یکی از آنها این بوده که بازیگر مکمل جیم کری قادر به نگاه‌داشتن خنده خود نیست! شاید خنده‌دارترین قسمت فیلم بخشی است که بروس سر به سر همکار خود در هنگام پخش خبر می‌گذارد!

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى