--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, June 03, 2004


شكستن كدهاي رمز ايران
نكاتي در مورد رمز نگاري به بهانه‎ي دست‎گيري چلبي
ـــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

آمريكايي‎ها گفته‎اند كه احمد چلبي به ايراني‎ها خبر داده است كه آن‏ها توانسته‎اند كليدهاي رمز ايراني‎ها را به دست بياورند و به همين خاطر دست‎گير شده است.
به همين مناسبت و به خاطر مطالبي علمي تخيلي كه برخي دوستان در موردرمزنگاري منتشر كرده بودند، نكاتي در مورد رمزنگاري به استحضار مي‎رسد:
1) تعريف: يك رمزنگاري خوب، رمزنگاري‎اي است كه به نحوي طيف انرژي ديتا را به هم بريزد كه اولا حداقل وابستگي بين ديتاي اصلي و رمزشده را داشته باشد و ثانيا اگر كسي خط را شنود كند و حتي كليدهاي ردوبدل شده را هم بشنود، نتواند رمز را بشكند.
2) رمزنگاري علمي است كه بيش از همه در دست دانش‎مندان اسرائيلي و يهودي است. حتي در آمريكا. جهان سومي‏ها به ندرت به اين علم راه مي‎يابند.
3) كساني كه يك روش رمزنگاري را پيش‎نهاد مي‎كنند بيش از همه خود براي شكستن آن فعاليت مي‎كنند و توجيهشان هم اين است كه اگر قرار است اين رمز شكسته شود، چه به‏تر كه خودمان قبل از همه باخبر شويم.
4) هر چه كليد رمز بزرگ‏تر باشد، شكستن رمز مشكل‏تر است.
5) مطابق قانون آمريكا، فعال كردن و فروش رمزهاي بالاي 128 بيت براي مقاصد تجاري و خارج آمريكا ممنوع است.
6) معني بند قبل اين به احتمال زياد اين است كه آمريكايي‏ها خود توانايي شكستن اين رمز 128 بيتي را دارند. لازم به ذكر است كه تمام اطلاعات تجارت الكترونيكي دنيا با همين رمز 128 بيتي رمز مي‎شود و با كامپيوترهاي امروزي بيش از ده هزار سال طول مي‎كشد تا آن را بشكنند.
7) شكستن رمز اگر به معني داشتن كليدها با استفاده از شنود خط باشد يعني سيستم رمزنگاري بسيار ابتدايي است. اين از ايران بعيد مي‎نمايد. دانش فعلي كه در ايران هست از اين حد پيش‎رفته‎تر است.
8) شكستن رمز اگر به معني استفاده از كامپيوترهايي با قدرت پردازش بالا باشد ديگر فرقي نمي‎كند كه كليد رمز ثابت باشد و يا متغير. بنابراين آمريكا كافي است خط ايران را شنود كند پس پيام ردوبدل شده را به صورت رمز شكسته مي‎تواند در اختيار داشته باشد.
9) صنايع نظامي پيش‎رفته در بسياري از موارد از نظر علمي چند سال از علم دانشگاهي دنيا جلوترند.
نتيجه: به احتمال زياد آمريكا بلوف نزده است. اين كار از نظر علمي ممكن است. با لختي موجود در صنايع نظامي ايران اگر جز اين بود بايد تعجب مي‏كرديم. ايران بعيد است رمزنگاري مخصوص به خود را داشته باشد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى