--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, June 08, 2004


زلزله در دانشگاه صنعتي شريف
تحليلي از وقايع اخير در مورد پيش‎بيني زلزله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

خبر كه پيچيد، خيلي‎ها آن را جدي نگرفتند اما اسم كساني مثل دكتر رحيمي تبار و دانشگاه صنعتي شريف كه به ميان آمد من با خودم گفتم حتما اتفاقي افتاده است. با تاييد خبر تعويق يك هفته‎اي امتحانات در دانشگاه شريف ماجرا جدي‎تر شد تا اين كه همه جا در روز شنبه و يك‎شنبه پر شد از اظهار نظرهاي گوناگون در مورد نظران دكتر رحيمي تبار.
اگر اتفاقاتي كه افتاده را در كنار واقعياتي كه هر كار علمي آكادميك امروزي با آن‎ها درگير است را در كنار هم بگذاريم، نتايج جالبي مي‏شود گرفت:
1) اين سخن كه پيش‎بيني زلزله يك امر غيرممكن است يك حرف كاملا مهمل است. مي‎شود گفت كه تا كنون روشي براي اين كار پيدا نشده و يا اين كه ما چنين روشي را نمي‎شناسيم ولي جلوي پيش‎رفت علم را كه نمي‎توان با صدور اطلاعيه گرفت.
2) پيش‎رفت علم سال‎هاست كه از شكل سنتي به در آمده و با يك فرآيند گام به گام و به دست صدها و بلكه هزاران نفر از دانشمندان يك رشته‏ي به خصوص كه روي آن موضوع خاص كار مي‎كنند تحقق مي‎يابد.
3) تيم دكتر رحيمي‎تبار بر اساس اعمال نظريه‎ي آشوب به داده‎هايي كه در هنگام زلزله از محيط گرفته مي‎شود احتمال وقوع زلزله را تخمين مي‎زند. نظريه‏ي آشوب يك نظريه‎ي كاملا علمي و رياضي است. ممكن است اين روش در ابتدا دقت كافي را نداشته باشد و حتي در آينده هم روش به‎تري براي اين تخمين پيدا شود اما اين دليل بر رد نتايج ارزشمند پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف نمي‎شود.
4) با چاپ نتايج تحقيقات اين تيم در مجلات معتبر علمي و نتايج عملي اعمال آن بر زلزله‎هايي كه از اين پس در ايران روي خواهد داد، اميد است كه اين روش كارآيي خود را نشان بدهد و با تصحيحاتي كه ساير دانشمندان دنيا روي آن انجام مي‎دهند روشي با دقت مناسب براي پيش‎بيني زلزله به دست آيد. در آن صورت نام اعضاي اين تيم به عنوان مطرح‎كننده‎ي ايده‎اي ارزشمند در تاريخ ثبت مي‎شود.
5) من بيش از اين كه نگران زلزله در تهران باشم نگران عاقبت كار اين فيزيك‎دانانم و به آنان افتخار مي‏كنم. تاييدات ضمني غول‎هاي دانشكده‎ي فيزيك شريف مثل دكتر رضا منصوري و دكتر فرهاد اردلان نيز پشتيبان خوبي براي پژوهش اين عزيزان است.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى