--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Friday, June 25, 2004


بلا!
پيش‏بيني اوضاع سياسي ايران
ــــــــــــــــــــــــــ
آرمين راد

تحريم اقتصادي ايران را كارتر سه روز پس از اشغال لانه‏ي جاسوسي شروع كرد. ده روز پس از آن در 23 آبان 58 دارايي‏هاي ايران در آمريكا كه به 12 ميليارد دلار مي‏رسيد مسدود گرديد. با ادامه‏ي تحريم‏ها و آغاز جنگ، آمريكا سياست مهار دوگانه را اجرا كرد و با تقويت و يا تضعيف يكي از طرفين هم به ادامه‏ي جنگ كمك مي‏كرد و هم مهار دو طرف را بدون اين كه خود وارد جنگ شود انجام مي‎داد. در واقع قدرت و واقع‎گرايي و عمل‏گرايي فوق‎العاده‎ي هاشمي رفسنجاني بود كه باعث شد سرداران جنگ‎طلب سپاه در دام بيافتند و ليستي بلندبالا از نيازمندي‎هاي خود ارائه كنند كه با ارائه‏ي اين ليست به آيت‎الله خميني جام زهر نوشيده شد و جنگ به اتمام رسيد. به عبارت ديگر تحريم‎ها و وضعيت اقتصادي ايران ممكن است دوره‏هاي پرافت‎وخيزي را طي كرده باشد اما اثر عمده‎اي در تصميم‎گيري‏هاي سران جناح تندرو نداشته است. ما با تحريم‎ها در واقع از جامعه‏ي جهاني منزوي شديم و اين به معني تعطيلي اقتصاد در ايران بود. در حال حاضر به جز بخش نفت عملا فعاليت اقتصادي قابل قبولي در سطح جهاني در ايران وجود ندارد و اين وضعيتي است كه سال‎هاست در ايران وجود دارد.
اين كه دولت‎مردان ايران به كرات اعلام كرده‎اند كه تحريم‏ها اثر چنداني بر ايران نداشته است منظورشان بر خشك‎مغزي جناح تندرو بوده است و البته از اين جهت حرف درستي است. اما مجموعه‏ي نظام جمهوري اسلامي با تمام ناكارآمدي‎هايش نشان داده كه خطرهاي بزرگ را خوب درك مي‎كند و اين مي‎تواند اميدواركننده باشد. آن چه در آينده مي‎توان انتظار آن را داشت تشديد حملات و تحريم‎ها عليه ايران به خصوص پس از انتخابات آمريكا و از طرفي نرم شدن تدريجي مسئولين جمهوري اسلامي است. قاضي مرتضوي به عنوان ويترين قوه‏ي قهريه‎ي جمهوري اسلامي به تدريج به يك چهره‏ي مهربان تبديل مي‎شود و حرف‎هاي خوب از زبان آقايان فراوان شنيده خواهد شد. زندانيان سياسي آزار كم‎تري خواهند ديد و شرايط براي اين فراهم مي‎شود كه كسي مثل هاشمي بتواند جام زهر را به ره‏بر فرزانه بخوراند و بحث رابطه با آمريكا را (و در واقع باج به آمريكا) به طور جدي مطرح كند. نكته‏اي كه بسيار مهم است اين است كه طرف ديگر دعوا يعني آمريكا در حال حاضر علاقه‎اي به مذاكره با ايران ندارد و نيازش وجود دشمني دولتي است كه به عنوان تهديد و هدف بعدي مطرح كند. بنابراين بايد منتظر بود و ديد كه آيا سرعت انعطاف آقايان بيش‎تر است يا قهر آمريكا. هر چند دوست دارم بنويسم كه تغيير رويه‏ي آقايان برنده مي‎شود اما اين آتش تندي كه در تن آمريكا افتاده است بعيد است اين فرصت را به ما بدهد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى