--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, June 26, 2004

 


خدای دل و خدای ريش

در پاسخ به مطلبی از آقای ابطحی
ــــــــــــــــــــــــــ
نقطه ته خط

كابوس می‏بینی. یا شاید فكر می‏كنی كابوس می‏بینی، یك اتاق، یك میز، دو صندلی. دونفر نشسته بر روی صندلی‏ها. چیزی مثل یك متهم و یك مستنطق. بازجویی؟ نه بازجویی بازجویی كه نه. یكی تو دیگری كسی كه هیچ گاه ندیده و نمی‏شناسی اما او تو را می‏شناسد و در روزهای گذشته سایه به سایه دنبالت بوده است از محلات كودكی تا همسایه‏ها، ‌دوستان، آشنایان، علایق، سلایق، و حتی میزان و طول ریش و سبیل‏ات یا كوتاهی و بلندی چادرت در ایام مختلف را خیلی بهتر از تو می‏داند و فقط یك چیز را نمی‏داند كه می‏خواهد امروز و در این ساعت آن را در لایه‏های درونی ذهن و روحت تفتیش كند و بیرون بكشد. شاید... شاید آرزو می‏كرد كه با یك مته‏ی بزرگ یا چكش برقی، جمجمه‏ات را سوراخ كند و محتویات آن را بیرون بریزد و آن چه را كه در مغزت برای او ـ فقط او ـ اهمیت دارد. زودتر بیابد و خوشحال از ادای وظیفه آن را در پوشه‏ی روبرویش بنویسد.
از همه چیز می‏پرسد به جز كار و تخصص‏ات از دین، سیاست و حتی فلسفه و حركت جوهری ملاصدرا.
ـ شعر از كی بلدی؟
ـ مولانا
ـ یه بیتشو بخون
از دریا چه می‏توان گفت؟ شرمت می‏شود با كلام مولانا كاسبی كنی. سعی می‏كنی یك چیز ساده بگویی كه طرف نیز حالیش شود:
بند بگسل، باش آزاد ای پسر
چند باشی بند سیم و بند زر
فرضیه‏ی توطئه و اصل برائت معكوس به كار می‏افتد. از دیدگاه روانكاوی مستنطق روبرویت، تو حتماً آشوب‏گر و به دنبال بند گسستن هستی و این نوع افراد برای همكاری جمعی خطرناكند احساس گالیله را رد برابر دادگاه كلیسا درك می‏كنی كه می‏گفتند: بگو! بگو زمین گرد نیست، بگو زمین نمی‏چرخد.
ـ به نظر تو توسعه‏ی اقتصادی بهتره یا سیاسی؟
ـ خب...می‏شه گفت فعلاً توسعه‏ی فرهنگی لازم‏تره بعد اقتصادی.
ـ چرا؟ این همه مشكل اقتصادی كه هست و این همه هم در مورد توسعه‏ی سیاسی میگن.
ـ بله هست ولی وقتی فرهنگ درستی به عنوان زيربنای جامعه نباشد، در بهترین وضعیت اقتصادی و سیاسی هم امكان فساد وجود دارد.
تو هم چقدر ساده‏ای؛ او در پی نكات منفی و نقطه ضعف‏هایت آمده نه نكات مثبت و كارآیی‏ات او نه كاری به تخصص تو دارد و نه به تعهدت و نه به سواد و معلوماتت و نه به این كه چه توانایی‏هایی داری و چه می‏توانی بكنی، همین كه گمشده‏ی خودش را از هزار توی ذهنت بیرون بكشد، برایش كافی است و اگر نتواند مجبور می‏شود ریا و ظاهر‏سازی‏ات را قبول كند.
بعد تمام می‏شود. مثل هر كابوسی كه بالاخره تمام می‏شود.
ـ بفرماین، جواب می‏دیم.
جواب می‏دهند مدتی بعد. نه، جواب نمی‏دهند، هیچ كاغذ و نامه و مدركی نیست. همین كه شفاهی به تو می‏گویند: نه، یعنی حرف زیادی موقوف.
یادت هست وقتی بیرون آمدی یكی پرسید:
ـ شیری یا روباه؟
خنده‏ات می‏گیرد:
ـ شیرها را می‏دوشند و روباه‏ها را می‏فروشند مثل این كه گوسفند بودن بیشتر ملاك است،‌چه چاره؟
و حالا تو مانده‏ای كه خواهر كوچكت كفش ندارد،‌ تو مانده‏ای كه باز هم پینه‏ی چادر مادرت را بشماری تو مانده‏ای كه پول داروهای پدر بیمارت را از كجا بیاوری، تو مانده‏ای و یك دنیا شرم از حضور مدام صاحب‏خانه برای طلب كرایه‏ی معوق،‌تو مانده‏ای كه هیچ یك از این‏ها برای آنی كه در كابوست بود، هیچ اهمیتی ندارد، خدای او با خدای باورهای تو تفاوت دارد. خدای او خدای ریش و بلندی آن است و خدای تو خدای دل. خدای او خدای آداب قضای حاجت و بیت‌الخلاء و نحوه‌ی طهارت است و خدای تو همه پاكی و مهر. تو مانده‏ای و قلبی كه در برابر این تبعیضات مچاله می‏شود تو مانده‏ای و زخم این همه سال و ماه دویدن و دویدن و دویدن، تو مانده‏ای و سال‏های سال غربت در كشور و دیار خودت بی‏سرمایه و پارتی و به دنبال كاری كه مثل آدم، مثل بشر، مثل انسان، مثل این همه مسلمان، مثل این همه نامسلمان، مثل این همه ایرانی، مثل این همه انیرانی، بتوانی زندگی ـ فقط زندگی ـ كنی و از فضای پرلجن و متعفن سیاسی ایران دور باشی. هر سال هزاران جوان در ایران بدین گونه قربانی نئو انكیزسیون می‌شوند!
اما، اما یك چیز هست كه مهم‏تر از همه‏ی اینهاست. چیزی كه مثل كورسویی در تاریكی ذهنت می‏درخشد. چیزی كه در روزگار حجاب نان، روزگاری كه سیاست، عاطفه را سوزانده و باورهای انسانی را به خاكستر نشانده، تو را به فردا پیوند می‏زند و آن این كه خودت هستی، وجود داری، نفس می‏كشی، فكر می‏كنی، راه می‏روی و زندگی با یا بدون این كابوس‏ها می‏گذرد و می‏توانی با تمام وجود در قلبت مانند گالیله بعد از محاكمه و اعتراف به نچرخیدن زمین، آزادانديشانه و بی‏دغدغه فریاد بكشی: «اما آن می‏چرخد!».
 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى