--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, June 13, 2004


امنيت
نگاهي به وضعيت امنيتي در شبكه ي اينترنت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

امنيت يكي از دو مشكل بزرگ اينترنت است. اين مشكل از آن جا ناشي مي‎شود كه اينترنت يك جامعه‏ي مجازي ليبرال است. هر كسي با هر عقيده و امكاناتي اجازه دارد به آن وارد شود و فرض هم البته بر صحت و سلامت كساني است كه در شبكه مشغول به هر كاري هستند. وقتي شبكه‏اي اين قدر خوب باشد، سوء استفاده‏ها هم بي‎درنگ آغاز مي‎شود. وضع به جايي مي‏رسد كه بيش از هفتاد درصد نامه‎هاي الكترونيكي در واقع هرزنامه هستند و بسياري از آن‎ها هم آلوده به ويروس‎اند. ويروس‎هايي كه از صدمات كوچك تا از كار انداختن رايانه را مي‎توانند باعث شوند.
در حال حاضر اگر وارد شبكه‎ي اينترنت شويد و هيچ حفاظ امنيتي نداشته باشيد، به طور متوسط فقط شش ساعت طول مي‎كشد تا hack شويد. اين يعني در شبكه‏اي زندگي مجازي مي‎كنيم كه پر از آدم‎هاي خلاف است. در چنين فضايي البته سازمان‏هاي امنيتي و اطلاعاتي كشورهاي مختلف نيز بي‎كار نمي‎نشينند. آن‎ها ممكن است از اطلاعات ساده‏ي آمارگيري تا مونيتور كردن يك فرد و زير نظر داشتن وي را انجام دهند. اابته مشكل اصلي همان hacker ها هستند كه يراي انجام اعمال خلاف خود به ابزار و دانش فني بالا نيز نياز ندارند. پس يك بچه دبيرستاني ممكن است شما را به راحتي hack كند.
پيش‎نهاد مي‎شود در چنين محيطي حتما روي رايانه‏ي خود آخرين نسخه‏ي به‎روزشده‎ي ضدويروس‎هاي معروف مثل نورتون و يا مك آفي و يا AVG و نظاير آن را نصب كنيد. علاوه بر اين نصب يك فايروال نيز بسيار واجب است. اگر از سيستم عامل ويندوز XP و يا 2000 استفاده مي‎كنيد، فعال كردن قابليت‏هاي امنيتي آن مي‎تواند يك فايروال نسبتا خوب را براي شما به ارمغان آورد. اگر نمي‎دانيد چگونه مي‏شود اين كار را انجام دهيد، حتما از يك متخصص دعوت كنيد تا اين كار را به شما آموزش دهد.
هنگام وارد كردن هرگونه كلمه‎ي عبور (password) سعي كنيد از تمام قابليت‏هاي امنيتي ممكن استفاده كنيد. مثلا مي‎توانيد براي ورود به سايت Yahoo گزينه‎ي secure را كه در زير عنوان نام و كلمه‏ي عبور فعال است را كليك كنيد و صفحه‏ي باز شده را به سايت‏هاي مورد علاقه‏ي خود بيافزاييد (Add to favorites) و هر بار كه مي‎خواهيد به اين سايت وصل شويد از قسمت سايت‏هاي مورد علاقه به آن وصل شويد.
با تمام موارد بالا و صدها مورد ديگري كه هنگام اتصال به اين شبكه بايد رعايت كرد يك نكته هست كه تا حدودي خيال آدم را راحت مي‎كند و آن ترافيك بالا و تعداد بسيار فراوان كاربران اين شبكه است كه دست‎رسي آسان سازمان‎هاي اطلاعاتي را به شما محدود مي‎كند.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى