--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Saturday, June 26, 2004


انتخاب اصلح!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پارسا صائبى

انتخابات روز دوشنبه اين هفته در کانادا بعد از حدود يک دهه انتخاباتى است که تا دقيقه نود کاملا مشخص نيست که کدام حزب برنده آن خواهد بود. آخرين نظر سنجى ها از برترى اندک محافظه کاران خبر ميدهد، اما يک نکته وجود دارد و آن اين است که عده اى از کسانى که قصد راى دادن به کانديداهاى حزب محافظه کار را دارند به خاطر نارضايتى از عملکرد ليبرال ها است که به محافظه کاران متوسل شده اند و در آخرين لحظه ممکن است به کانديداهاى احزاب ديگر راى بدهند. در اين بين هواداران موسمى حزب سوم يعنى حزب NDP يا نئو دموکرات ها ممکن است در اين رقابت تنگاتنگ نقش عمده اى در سرنوشت انتخابات بازى کنند. عملا در استان هايى مانند بريتيش کلمبيا اين NDP ها هستند که به قول معروف نان ليبرال ها را آجر کرده اند و حجم زيادى از آرا چپ که مى توانست به حساب ليبرال ها ريخته شود به نفع نئو دموکرات ها در صندوق ها ريخته ميشود و در اين بين جک ليتون و حزبش (‌NDP) که مدام هر دو حزب رقيب را مورد انتقاد قرار مى دهد، موضع ائتلافى خود را مشخص نکرده است. NDP حزبى است که از نظر اقتصادى طرفدار افزايش تامين اجتماعى و خدمات عمومى و کاهش ماليات ها و از نظر اجتماعى داراى پايگاه وسيع در بين جوانان و خصوصا همجنس گرايان مى باشد و به طور کلى از نظر سياسى يک حزب چپ با گرايش سبز و طرفدار محيط زيست مى باشد. هر چند که سبز ها خودشان يک حزب جدا دارند که از محبوبيت کمترى بر خوردار است. ناگفته نماند که NDP با حدود هجده درصد آرا در کل از بختى براى پيروزى سراسرى در انتخابات بر خوردار نيست. غير از اين سه حزب يک حزب عمده ديگر هم وجود دارد. حزب Bloc حزبى است که طرفدار خودمختارى بيشتر استان کبک و پيگير مسائل فرانسوى زبان ها در سراسر کانادا است خصوصا تاکيد زيادى بر دوزبانه بودن رسمى کشور دارد. (‌که بر خلاف تبليغات رسمى کانادايى ها فرانسوى زبان ها در خارج از مناطق فرانسوى زبان کبک و قسمت هايى از انتاريو در بقيه مناطق با مشکلات زيادى دست به گريبان هستند) اين حزب در کل کشور حدود ده درصد هوادار دارد و معمولا مانند NDP مواضع تند و تيزترى دارد.

در هر حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا استيفن هارپر اين رهبر نسبتا جوان آلبرتايى و تيمش آيا قدرت را در دست خواهند گرفت يا نه؟ ظاهرا تلاش هاى مرد زيرک و نطاق و کار کشته اى به نام پل مارتين - که بعد از اينکه زير آب نخست وزير محبوب سابق هم حزبى يعنى ژان کرتين را در سال گذشته زد، خواب هاى زيادى براى خود ديده بود - و انواع و اقسام تبليغات در مقابل چهره ظاهرا مظلوم و متين استيفن هارپر و ساير محافظه کاران موفق نبوده و کانادا ميرود که به اردوى راست هاى ماجراجو بپيوندد به نظر من نتيجه اين انتخابات در هر حال بر روى سرنوشت انتخابات نفس گير آمريکا نيز تاثير خواهد داشت.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى