--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Wednesday, June 30, 2004


انتخابات پر شور!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پارسا صائبى

چشم دشمنان نظام مقدس کانادا در آمد از بس که انتخابات پر شور بود! نتايج اين انتخابات تا حدى غير منتظره بود . اما نکته جالب اينکه همه حزب ها و هواداران تا پاسى از شب شادى مى کردند و کسى ناراضى نبود! در ونکوور و بريتيش کلمبيا (سواحل غربى) به دليل اختلاف زمانى راى گيرى هنوز در حال انجام بود که جشن شادى کبکى ها در سواحل شرقى به پا شد. (‌اينهم خودش يک باگ انتخاباتى است که قرار است فکرى به حال آن بکنند. ديدن نتايج شرق بر تصميم غربيان تاثير مى گذارد. مشکل اين است که کره زمين گرد و کشور کانادا مقدارى وسيع مى باشد!) آراى هر حوزه به صورت آن لاين بلافاصله بعد از اتمام زمان انتخابات آن حوزه شمارش ميشد و بلافاصله نتايج روى خروجى خبرگزارى ها و صفحات تلويزيونى تمام رسانه هاى کانادايى مى رفت. (‌به قول هودر، تعداد انتخاب شدگان هر حزب هم با رنگ مخصوص به همان حزب نشان مى داده ميشد.)
در هر حال حاصل کار به اين ترتيب شد که حزب ليبرال اکثريت مطلق خود را از دست داد اما با يک اکثريت ضعيف توانست ۱۳۵ کرسى پارلمانى را بدست آورد. محافظه کاران در نهايت با ۹۹ کرسى دوم شدند و حزب بلاک و NDP به ترتيب با ۵۴ و ۱۹ کرسى در مکان هاى بعدى جاى گرفتند ، ساير احزاب مانند حزب سبزها و کمونيست و حزب جديد التاسيس مارى جوانا(!) - اين آخرى طرفدار آزادى کامل خريد و فروش مارى جوانا است! - و ديگر احزاب هيچکدام نتوانستند حتى يک نفر را به داخل پارلمان بفرستند. يک نفر و فقط يک نفر «کانديداى مستقل» و بدون وابستگى به هيچيک از احزاب توانست خود را از بريتيش کلمبيا به پارلمان برساند . حزب محافظه کار گرچه نتوانست پيروز انتخابات شود اما افزايش قابل توجه کرسى هاى اين حزب در پارلمان نسبت به دوره قبل چون يک شمشير داموکلس بالاى سر مارتين خواهد بود.همينطور احزاب بلاک و NDP که کرسى هاى ليبرال ها را تصاحب کرده اند، هر چند که امروز پل مارتين - درحاليکه احزاب ديگر خود را براى چانه زنى و مذاکرات ائتلافى آماده مى کنند - در يک اظهار نظر جنجالى اعلام کرد حاضر به ائتلاف با هيچ حزبى نيست!

در حاشيه : هر آنچه که قبلا در مورد پيش بينى هاى انتخاباتى نوشته بودم بر مبناى نظر سنجى هاى موجود بود که ظاهرا نتايج انتخابات با آنها تفاوت دارد.

 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى