--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Thursday, July 01, 2004


نيروهاي تاثيرگذار بر جمهوري اسلامي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخکوک

به طور خلاصه مي‎توان نيروهاي تاثيرگذار بر جمهوري اسلامي و ميزان تاثير آن‏ها را به صورت زير طبقه‎بندي كرد:
1) محافظه‎كاران: جزء نيروهاي درون نظام هستند و تعيين كننده‏ي سياست‏هاي كلي نظام. در صورتي كه سياست‎هاي نظام عوض شود به معني اين است كه نظر اينان عوض شده و يا فشار گروه‏هاي ديگر باعث اين تغيير شده است. به مرور زمان در حال استحاله‎اند و روز به روز از تعدادشان كم مي‏شوند اما جزء قدرتمندترين مؤلفه‎ها هستند.
2) اصلاح‎طلبان درون حاكميت: اين نيروها دارند به آرامي صحنه را به محافظه‏كاران مي‎سپارند. تعداد و هوادارانشان به شدت در حال كاهش است.
3) روشن‏فكران و اصلاح‏طلبان خارج حاكميت: در فعاليت اين عده تغيير چشم‏گيري را ظرف سال‎هاي اخير شاهد نبوده‎ايم. اوج فعاليت آنان در انتشار روزنامه‎هاي مدرن ظهور كرد كه به علت عدم پذيرش محافظه‎كاران در حال حاضر يك دوره‎ي افول را طي مي‎كند. فعاليت و نيت اين عده عموما از روي دل‎سوزي و علاقه به ملت و فرهنگ ايراني و يا اسلامي است. اما به نظر من اين جمع هيچ وقت قدرتي نداشته كه در كوتاه مدت تحول ايجاد كند و البته اعتقادي هم به اين موضوع نداشته است. اين گروه عمدتا مغضوب محافظه‎كاران بوده‎اند و تاوان‏هاي سنگيني را نيز پرداخته‎اند اما اهل دعوا نيستند.
4) نيروهاي مخالف تندرو: اين نيروها عموما تفكر تغيير نظام و انقلاب را مطرح مي‎كنند. طرف‎دار چنداني ندارند و كسي به آنان اهميتي نمي‎دهد.
5) كشورهاي خارجي و نهادهاي بين‎المللي: فشار اين نهادها بر جمهوري اسلامي براي به دست آوردن منافع و اطمينان از تغيير رويه‎ي محافظه‎كاران ادامه خواهد يافت. واضح است كه اين نيروها دلشان به حال ملت ايران نسوخته است اما به جهت فشارهاي مؤثري كه بر محافظه‏كاران براي رعايت حقوق بشر و موارد نظير آن وارد مي‎كنند قابل اهميت هستند و مثبت ارزيابي مي‏شوند. با ظهور محافظه‎كاران نو در آمريكا و قدرت گرفتن تندروها در اسراييل، اين گروه مي‎توانند دردسرهاي جدي براي ايران و نظام جمهوري اسلامي درست كنند.
6) نسل سوم: نسل متنفر از سياست و به دنبال نيازهاي خود. نسلي كه به جامعه نمي‎انديشد. براي عموم نسل سومي‎ها خود در درجه‎ي اول اهميت قرار دارد. مد و رنگ و لباس و پول و امكانات و خارج و تفريح و آينده‏ي شغلي بزرگ‎ترين دغدغه‎هاي اين نسل است. اين گروه بدون توجه به تمام معيارها و آن‎چه در اين نظام ارزش خوانده مي‎شود راه خود را مي‎روند و اصولا در بين اين نسل ارزش شكني يك ارزش است. اين گروه به علت كثرت جمعيت به شدت در حال رشداند و به منزل بسياري از محافظه‎كاران هم راه يافته‎اند. اين نسل عقده‏ي خوب زندگي كردن دارد و به خاطر آن چه كه نسل‏هاي قبل از او دريغ كرده است با همه چيز سر جنگ دارد و اين جنگ را خيلي ساده انجام مي‎دهد. او تمام ساختارهاي ارزشي را بي‎خيال شده است. به نظر من اين نسل در درازمدت مهم‏ترين و قدرت‎مندترين مؤلفه‏ي تاثيرگذار بر نظام است. محافظه‎كاران از دخترها و پسرهاي توي خيابان شكست خواهند خورد و نه از روشن‎فكران. اين يك آسيب اجتماعي جدي است. بايد براي آن فكري كرد. البته اگر فكري و زماني باقي مانده باشد.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى