--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Sunday, July 11, 2004


پيک يا نامه ى برقى؟!
______________
رحيم مخكوك

نامه ى برقى ترجمه اى است که اخيرا در برخى از وبلاگ ها و سايت هاى اينترنتى براى کلمه ى ايميل ديده ايم. اين ترجمه جدا از اين که اصلا ترکيب زيبا و گوش نواز و کوتاهى نيست مشکلات معنايى هم دارد.
اول از همه اين که من اصلا رغبت نمى کنم بگويم يا بنويسم: در نامه ى برقى که قبلا برايت فرستادم .... و يا اين که نامه ى برقى فرستادم و جوابم را ندادى.
دوم اين که برقى معمولا يا به وسيله اى اطلاق مى شود که انرژى اش را از برق مى گيرد و يا قيدى است که دلالت بر سرعت انجام کار دارد که هر چند دومی شايد محلى از اعراب داشته باشد اما چندان چنگى به دل نمى زند و دور از ذهن است.
با توجه به اين که پيش وند "E" به معنى انجام الکترونيکى کار است و نه سرعت آن هيچ يک از چنين کلماتى را نمى توان با افزودن کلمه ى برقى ترجمه کرد. مثلا تجارت برقى و يا آموزش برقى و دولت برقى و نظاير آن.
ترجمه ى ديگرى که من براى اولين بار از بى بى سى شنيدم "پيک" است که خوش آوا، کوتاه و زيباست و از مشکل معنايى که دارد مى شود به راحتى گذشت. پيک به شخصى گفته مى شود که نامه را به مقصد مى رساند و نه به خود نامه. اما در هر صورت من اين کلمه را دوست دارم و از آن استفاده مى کنم. جملات زير از اين تركيب استفاده مي‎كنند:
برايت پيكي با عكس بچه‏ها مي‎فرستم.
منتظر پيكي هستم تا خبر قبولي مقاله‎ام را بدهد.
امروز هيچ پيكي دريافت نكرده‎ام.

اصطلاح پيك زدن كه مترادف با email زدن استفاده مي‎شود نيز اشتباه است و معمولا براي مشروب نوشيدن به ميزان كم به كار مي‎رود. البته اين اصطلاح جديد است و من در فرهنگ معين آن را نديدم.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى