--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, August 10, 2004


عربستان از نماي نزديك
قسمت اول: جغرافيا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحيم مخكوك

بر آن شدم تا ديده‏هايم را در اين سفر دو هفته‎اي به مكه و مدينه و جده در چند قسمت كوتاه، به خوانندگان عزيز تقديم كنم. طبيعي است كه اين مشاهدات فقط به اين مناطق مربوط مي‎شود و جز در موارد خاص ممكن است در مورد تمام عربستان درست نباشد. باشد كه قبول افتد.
مدينه در شمال مكه و جده واقع است. فاصله‎اي حدود 500 كيلومتر با هر يك از آنان دارد و فاصله‏ي مكه و جده حدود 100 كيلومتر است.
اين مثلث بر خلاف تصور قبلي من از كوير يك‎دست و شن‎زارهاي بي‎انتها پوشيده نشده است. بلكه به طور پراكنده و در برخي مناطق به صورت فشرده تپه‏هايي در آن ديده مي‎شود كه اكثرا از نوع سنگ‎لاخ است و اين عبور و مرور را در اين سرزمين گرم و شرجي دوچندان مشكل مي‎كند. گله‎هاي شتر در اطراف جاده‎ها به وفور ديده مي‎شود و براي عدم ورود حيوانات به جاده‎هاي بين‎شهري اطراف تمام جاده‎ها را با سيم محصور كرده‎اند.
مدينه يك بافت كاملا قديمي شبيه مناطق جنوبي تهران دارد. جمعيتي حدود هفت‎صدهزار نفر در آن زندگي مي‎كنند و تحصيلات عالي در آن فقط در مدارس ديني وجود دارد. اطراف مسجدالنبي كه قلب مدينه است را تا فاصله‎اي حدود 1000 متر به طور كامل خراب كرده‎اند و اين منطقه يك بافت مدرن و پر از هتل‎هاي نوساز و تقريبا هم‎ارتفاع دارد. تقريبا تمام زائران نيز در همين محدوده ساكن مي‏شوند و به اين ترتيب مدينه به دو بخش كاملا مجزا و متفاوت تقسيم مي‎شود. در مدينه باران هم آمد. هم‎زمان باد هم مي‎آمد و جالب بود كه از گرما صورت را مي‎سوزاند.
مكه اما شهر تونل‎هاست. اين شهر هيچ چيزش با اصول شهرسازي امروزي و ديروزي نمي‎خواند و علت آن هم وجود كوه‎هاي سنگ‎لاخي كم ارتفاعي است كه سراسر منطقه‎ي اطراف مسجدالحرام و كل مكه را پوشانده است. بزرگ‎راه‎هاي عريض مكه به دفعات وارد تونل‎ها مي‎شوند و از روي پل‎هاي متعدد مي‎گذرند. اين كوه‎ها باعث شده‎اند كه بافت قديم و جديد مكه در هم تنيده شوند و در كنار هتل‏هاي شيك بتوان خانه‎ها و آپارتمان‎هاي قديمي را ديد كه حتي كولر هم ندارند. اگر وجود عزيز كعبه و آب زمزم نبود هيچ‎گاه در چنين منطقه‎اي شهر به وجود نمي‎آمد. اين هم رازي است كه خدا خانه‎ي خود را در جايي قرار داد كه هيچ چيز ديدني ندارد و آب و هوايش طاقت‎فرساست و اصولا جاي زندگي نيست. حتي يك پارك درست و حسابي كه بتوان در آن نفسي تازه كرد در اين شهر وجود ندارد.
مكه به علت يك واقعيت بامزه تنها شهري است كه قبله‎نما در آن كار نمي‎كند. به هين خاطر در تمام مناطق شهر از خود مسجدالحرام گرفته تا اطراف آن و در هتل‎ها و ساير مناطق به طريقي جهت قبله را مشخص كرده‎اند كه زائران سردرگم نشوند.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى