--> <$BlogRSDUrl$>

فانوس

يک وبلاگ گروهی در عرصه‌ی سياست، اجتماع و فرهنگ

پيوند به مطالب ديگران

 

وبلاگ‌ها

 

Tuesday, August 24, 2004


ارزش اينترنت
___________
رحيم مخكوك

در مخابرات قانوني هست كه ميزان ارزش يك شبكه را بيان مي‏كند. بنا به اين قانون ارزش يك شبكه متناظر با توان دوم تعداد گره‏هايي كه در شبكه موجود است افزايش مي‏يابد. به عبارت ديگر اگر تعداد اعضاي يك شبكه از 4 به 5 افزايش يابد ارزش شبكه 16/25 برابر مي شود. يعنى يك افزايش 25 درصدي در تعداد اعضاي شبكه ارزش شبكه را بيش از پنجاه درصد افزايش داده است. اين افزايش نمايي ارزش اطلاعاتي نشان‏دهنده‏ي قدرتي است كه در جمع شدن اطلاعات نهفته است. در واقع فراهم ساختن زيرساخت‏هاي لازم براي تبادل و اجتماع اطلاعات فضا را براي توليد دانش به طور معجزه‏آسايي مناسب مي‎كند و همين هم هست كه باعث شده توليد دانش در سال‏هاي اخير و به خصوص پس از رشد خارق‎العاده‎ي شبكه‏ي اينترنت متحول شود. كافي است سري به استادان مسن‏تر دانشگاه بزنيد و از تفاوتي كه نحوه‏ و سرعت تحقيق و پژوهش كرده است سؤال كنيد.
البته اين صحيح است كه اين توليد دانش در مواردي ممكن است اثر منفي هم داشته باشد اما در مجموع باعث افزايش دانايي عمومي مي‎شود و اين پديده‎اي ميمون است. همين موضوع باعث مي‎شود كه برخي از اركان سنتي قدرت به هراس بيافتند و در صدد ايجاد سدي در برابر اين رشد نمايي (سيل‎آسا بگوييم به‎تر است) باشند. تجربه‎اي كه به تكرار در تاريخ آزموده شده و نتيجه‏اش از پيش معلوم است. دانايي با تمام ابزاري كه بتواند رشد خواهد كرد و رحمي به كساني كه در سر راهش ايستاده‎اند نخواهد كرد. خواه اين افراد نيات سوء داشته باشند و يا از روي خيرخواهي دست به اين عمل زده باشند.
در هر صورت اين قانون به تمامي شبكه‏ها و از جمله جوامع انساني قابل تعميم است و در واقع ارزش اطلاعاتي شبكه‏هاي مورد بحث در قانون فوق بدون حضور انسان معنا و مفهومي ندارد. اين واقعيتي است كه ايجاد محيط‏هايي كه افرادي با علايق يك‏سان و يا نزديك به هم در آن به تبادل انديشه، فكر و حتي فعاليت‏هاي ورزشي و نظاير آن بپردازند مي‎تواند در افزايش دانايي عمومي جامعه تاثير مثبت زيادي داشته باشد. به نظر مي‎رسد ايجاد و حمايت از چنين شبكه‎هايي بايد در دستور كار هر دولتي قرار گيرد كه مي‎خواهد جامعه‎اش به سوي ترقي، عدالت و توازن حركت كند. بسياري از دموكراسي‏هاي موجود در دنيا گام‎هاي مثبت زيادي در اين راستا برداشته‏اند اما هنوز تا رسيدن به جوامع آرماني راه زيادي در پيش است.


 
| Permalink |

وبلاگ گروهى فانوس

دربــاره فانـــوس و فانوســيان

آیینه فانوس (رها از فیلتر)

آخرين مطالب فانوس

 

سايت هاي خبري

 

سايت هاى شخصى

 

آرشيو

تماس با ما

- هر گونه برداشت مطلب و يا نقل‌ قول از نوشته‌هاى فانوس در سايت‌ها يا وبلاگ‌هاى ديگر با ذکر مأخذ و حتى المقدور دادن لينک به مطلب مجاز خواهد بود.

- ديدگاه‌هاى فکرى نويسندگان محترم فانوس لزوماً منعکس کننده آرا گردانندگان وبلاگ گروهى فانوس نيست.

- با ارسال مقالات و نيز مشارکت در تبادل نظرها و بحث ها به پربار شدن محتواى وبلاگ خود «فانوس» يارى رسانيد. فانوس متعلق به همه علاقمندان آينده ايران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

NOQTE

بازگشت به صفحه اصلى